söndag, september 20, 2009

Ridning i regn

Kryp

Koseliga killar

Kamel?

Maken plockar äpplen, med plockarhåv och Vägverket-pinne!
(betydligt billigare med snökäpp än de dyra skaften man kan köpa till)

Plikten kallade efter lång sovmorgon samt lunch. Kyrkoval. Man är ju måttligt religiös och måttligt kyrklig så ibland undrar jag varför jag inte går ur. Fast det är klart, är sådana som jag med och röstar så får vi en tolerant kyrka för vanliga människor, och håller alla stolliga fanatiker stången. Och så gillar jag kyrkor. De är en viktig del av vårt kulturarv. Men vänder inte ryggen åt 1000 års tradition bara sådär. Och nå'n däruppe gillar mig, det tror jag på helt säkert. Det där med Bibeln däremot ...

Hur som helst skötte vi vår plikt och passade sedan på att köpa vaniljsås till makens smarriga äppelpaj! Väl hemma blev det uteritt. Vi provade en ny väg som visade sig vara ohyggligt lerig och inte direkt leda någonstans. DOOH! Jag vände tillbaka ungefär samma väg medan maken red klätterrundan tillbaka. Saga är ju otränad nu, så jag vill inte ta värstingrundorna riktigt än. Men hon gick på bra. Trevligt med en glad pålla!

Det började regna på turen! Och höll på så länge maken var ute och red. Efter ridandet och pållepysslet stärkte vi oss med nämnda äppelpaj, innan vi gav oss ut för alsickeklöver-rens. Och äppelplockning för makens del! I solen! Vi har väldigt goda äpplen och vi har inte fullt så goda äpplen. Det gäller att ha koll på vilka som är vilka... De fanns här när vi flyttade hit, så vi har ingen aning vilka sorter det är.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fram till den 27 september kan ni få era äpplen sortbestämda i Botaniska (till en ringa kostnad, visade det sig när jag kollade). Öppet 12-16 varje dag i ladan på väg till restaurangen. /Vev

Anonym sa...

Jo jag funderar på det. Man måste pall(r)a sig dit bara

/erik