söndag, juni 28, 2009

Kan ingen sänka värmen?

Om det aldrig blev över 25 grader skulle vi slippa de här otäckingarna. De biter inte oss människor, men hästarna ger de sig gärna på. Och de dyker bara upp när det är för varmt.

11.00 hade vi lektion idag. I ridhuset. Där är hett, men insektsfritt. Saga skötte sig rätt bra, och maken och Mökkvi fick hjälp på traven, så att säga. Mökkvi har liksom tappat den lite på sistone. I slutet provade M att rida Saga. Kul att se någon duktig rida henne! Saga stannade med henne med! Men M fick ju ordning på henne och de töltade så stiligt på volten! Verkar som M gillade Saga – "Det var kul", log hon, när hon steg av.

Då kom vår NH-instruktör J för hans M skulle rida efter oss, så vi hann prata lite. Vår rundkorallträning flyttas. Men det kan vi leva med. Vore ju skönt om det blev när det är lite svalare.

Efter lektionen red vi en vända bort till grannens islänningar där det tuffa lilla fölet självständigt gick fram mot oss och kikade. Han är så söt! Snart anfölls vi av de enorma hästflugorna (se bilden) och red hem. Tur det blåser en del hos oss. Håller en del insekter borta.

När jag gett hästarna nytt vatten riktade jag munsycket rätt upp i luften. Och fick mig ett lokalt regn! Så kallt! Så skönt! Det är verkligen iskallt vatten i vår brunn! Gynnsamt!

Efter lunch häckade vi inomhus på överplan. Det enda ställe man kan vistas på utan att svettas ihjäl. Jag hatar verkligen sommaren! Har haft ont ihuvudet i en vecka nu. Vet inte om det är min förkylning eller hettan. Kanske en kombo.

Hörde en katt jama utanför. Vår Ronja som inte synts på nästan 2 dygn äntligen dök upp! Hon kom in och hällde ut sig på övervåningen med oss. Sedan tvingade matte i henne äcklig avmaskningsmedicin och plockade fästingar. Hon både morrade och väste, men gjorde inget elakt. Hon är ju faktiskt väldigt snäll. Fascinerande hur flinka de är på att spotta ut medicinen! Bara Zolly var någorlunda lätt att tvångsmata.

Maken är redig och rensar alsickeklöver!
Jag tänkte våga mig ut och utrota sprängört. Fast det bär emot. Det är 28 grader ute! Fastän klockan är 19.30 och skuggorna långa! Det är helt ofattbart att folk kan gilla sådan äcklig värme! På torsdag ska det i alla fall bli lite svalare – bara 24 grader som mest ... Usch, vad jag är less på denna värme! Och det finns inget man kan göra åt den! Frustration! Hoppas verkligen att inte hela sommaren blir sådan här! Sommarstuga på Svalbard lockar! Mmmm... isberg!

Inga kommentarer: