söndag, juni 14, 2009

En tur med otur som dock slutade i någorlunda dur

Söta Saga - nu med skrubbsår!

Söta maken och söta Mozzy - här tycker hon att husse är lite ouppmärksam ...

Fick ett SMS från vår instruktör att hon var sjuk - så det bidde ingen lektion. Så efter lång och stillsam frukost, red vi F-vändan istället. Igår var pållarna jättenippriga när vi red N-rundan; elaggregat, grävskopor, traktorer - allt var jättefarligt plötsligt! Men inga incidenter skedde.

Idag var de helt lugna! Det blev en jättebra tur, även om Saga var lite stel. Men de var sina vanliga lugna jag. Och sprang bra! Så på de sista metrarna innan vår infart, när jag skrittar lugnt på lång tygel, snubblar Saga, ned på framknäna! Och hon lyckas inte ta sig upp, utan jag far bokstavligen över henne huvudstupa ner i diket!

Det gjorde ont! Men jag blev inte ett dugg vimmelkantig, så hjälmen gjorde nog sitt jobb. Saga reste sig och stod snällt och väntade. Jag kravlade mig ur diket och ledde henne hem.

Så ser jag att hon blöder på knät! Båda knäna ser intryckta ut, det ena blodigt och jag blir helt förskräckt. Själv verkar hon oberörd. När jag sedan undersöker, är det inte så farligt. Hon har skavt av päls på båda knäna, därav den "intryckta" looken. Där är två pyttesår i ena knät, och ett ytligt skrubbsår med ett litet "hål" på det som blödde. Så jag sprayade noga rent med jodopax och pillade bort allt grus. Fick det faktiskt väldigt rent. Tog på Jodopaxgel. Den håller dock inte undan flugor, så jag fick komplettera med lite tjärluktande hästsalva runt såren, så fick de vara ifred. Inga svullnader än, trots att det gått några timmar. Och hon rör sig som vanligt. Så det är nog ingen fara.

Morfinet slutade verka så småningom. När man skadar sig, så ger ju kroppen en morfinkick (endorfinkick?) så att man ska kunna hantera smärtan. Detta funkar väldigt effektivt på mig, vilket innebär att det kan ta några timmar innan jag vet hur pass skadad jag är. Nu är jag lite stel, framförallt i vänster sida. En smula huvudvärk till och från. Öm i nack- och ryggmuskler, ungefär som träningsvärk. Musklerna fick sig väl en duvning. Nå, jag har tagit det lugnt hela eftermiddagen och ska försöka lägga mig tidigt. Det är nog ingen större fara med mig, men lite mörbultad är man allt!

På kvällen ringde syrran. Hon kommer på midsommarafton! Ska bli så najs!

Inga kommentarer: