lördag, juni 27, 2009

Hästträning, hosta och hiskelig hetta

Hämtade trött make i Skepplanda kl 9.26, nyss hemkommen från en Bunny Wailer-konsert på Gröna Lund Stockholm. Efter frukost tog vi pållarna till ridhuset för NH-träning. Så hett! Men där inne är det inga insekter som biter folk & fä i alla fall. Tränade hästarna att gå över presenningar, men de var ju inte alls rädda, så vi kom snabbt igenom övningen, som dock gav oss lite träning i hur man ska jobba med hästen om den vore rädd.

Så J och M och deras häst, kom med hem till oss - för att träna lastning på vår transport! Att leda in Saga är inga problem. Nu tränade J henne att gå in före. Dels gör det hästarna lugnare när de väl kan, dels behöver man inte vara inne i transporten vid lastning sedan, vilket ju kan vara bra av säkerhetsskäl. Målet är att hon ska kunna gå in själv bara av att jag visar att hon ska gå in.

Saga var skeptisk och motsträvig att gå på "i förväg", men J lirkade, krävde och belönade, så efter en stund gick hon på ganska lungt. Stod kvar. Backade långsamt ut. Hon är inte fullärd, och jag ska finlira några andra övningar först, innan jag tränar detta, men det känns bra.

Men Mökkvi visar sitt rätta jag. J hade fullt sjå. För kära Mökkvi är världens följsammaste häst, inte ett dugg sturig, i de vanliga övningarna. Men nu kom vi till en gräns. Insåg att Mökkvi är inte så rädd för transporten. Bara väldigt bestämd på att han inte ska gå in! Väldigt bestämd! J fick kämpa länge, men lyckades till slut.

Nu på tisdag ska vi rida till dem så ska J träna Mökkvi i deras rundkorall, för att få bort den där "gränsen" då Mökkvi tycker att han ska göra som han vill. Han "stänger av" liksom! Och jag som tyckte Saga var sturig! Nå, skönt att få hjälp av en kunnig!

Efter lunch tog vi en promenad till islandshästarna hos grannen, som är bortrest. Dottern tittar iofs till dem, men vi tog gärna vägen förbi för att snoka om någon fölis kommit. Men där var ingen ny fölis. Lugnt och fint i hagen. Så vi gick hem. Det där är vanligen en trevlig promenad. Inte särskilt jobbig. Men idag var det ju så hett! Bada i svett av en liten promenad! Jag hatar denna värmen!

Vi stärkte oss med en sval fika innan maken tog grästrimmern för att röja våra oändliga mängder alsickeklöver, medan jag delade av hagen med snabbstolpar och tråd. Mitt jobb var inte så hårt, men i hettan blev jag biten av blinningar, genomsvett igen och extra sur när jag hittade jättegiftig sprängört i hagen! Så det blir att gå skallgång i hagen och ta bort varenda planta, innan vi släpper på hästarna!

Fortfarande hängig av min förkylning. Hostig. Stön. Kan vi inte bara snabbspola livet till det blir svalare igen? För jag trivs inte nu!

Inga kommentarer: