tisdag, augusti 04, 2015

Sjötorp – Mariestad via Gullspång: dressin och ormmöte

 Det var lite segt i uppförsbackarna. Och tvunget att bromsa lite i nedförsbackarna. Fast det inte var så brant.
 På spåret.
 Tramparbete.
 Min tur.
 Men – vem kör egentligen?
 Pizza på ett hak...
 ...med kitschig taklampa.
 Surö bokskog var vacker.
 Verkar som att pilgrimsleden går här också.

Motvillig badare.

 Jodå – det är en make längst bort på bron.
 
 Mot Torsö!
 Stensättning i en kohage.
 Gott indiskt till kvällen i Mariestad.
Båten Slocum hade vi sett både i Norrqvarn och Sjötorp. De hade tydligen samma resplan som vi...

Vår första plan hade varit att åka hem idag. Men eftersom vår semester fått en skakig start och vi dessutom har världens snällaste grannar som ser till och fodrar våra djur när vi är borta, så kunde vi vara borta en kväll till, och få en heldag med bara roliga saker!

Vi började med att åka till Gullspång, där man kan köra dressin på ett gammalt järnvägsspår. Det var rätt kul med väldigt skakigt och slamrigt, med metallhjulen mot rälsen. Ibland fick vi hoppa av och leda dressinen över korsande vägar och vid små bommar. Vi var nog ute i drygt två timmar, och tog oss sedan omskakade till en pizzeria. Tunga i magen av våra pizzor fortsatte vi till Surö bokskog. Där var väldigt fint, som det ju gärna är i en bokskog. Och jag kände mig varm och föreslog att vi skulle bada. Maken var motvillig, och hade nog rätt, för när vi gick ut i vattnet var det arktiskt kallt! Och jag brukar inte vara en badkruka!

Men vi tog oss ut längs den långgrunda botten i det isande kalla vattnet, till det var djupt nog att doppa sig. Jag trotsade kylan och kastade mig i och JÖSSES VAD KALLT DET VAR!

Vi hade noterat att det simmade små fiskar vid stranden och medan jag simmade sa maken att han såg något större simma mot mig. Jag skulle just resa mig ur vattnet när jag såg en orm komma simmande emot mig! Jag var ju ännu i vattnet så det såg fräckt ut, med ormens huvud ovan ytan, en med kroppen under ytan. Jag blev också lite nervös, för jag såg inte riktigt vad det var för en orm. En svart huggorm vill man ju inte träffa....

Det såg ut som en snok, fast utan de karaktäristiska gula fläckarna på huvudet. Men det finns tydligen helsvarta snokar också. Jag reste mig ganska omgående ur vattnet och vi såg ormen simma lite runt oss, antagligen för att kolla vad vi var för något, innan den lugnt simmade iväg åt ett annat håll.

Vi såg oss om efter fler ormar, men vår blöta hud lockade till sig bitska bromsar, så det blev att snabbt klä på sig igen. Vi såg dock fler ormar bland stenarna längs stranden, innan vi gick tillbaka till bilen.

Det var bara en kort bit till nästa mål – Torsö
– där vi skulle kolla på två stensättningar. Den ena hittade vi inte. Den andra låg i en kohage och såg lite oansenlig ut. Men det var fint på Torsö! Det blev glasspaus efter bron till fastlandet, innan vi åkte till hotell Aqva i Mariestad. Damen i receptionen bjöd på hemgjorda (och mycket goda) chips och tipsade om en bra indisk restaurang, där vi åt senare på kvällen.

Inga kommentarer: