lördag, augusti 08, 2015

På hembygdsgårdens sommarfest

 Mozzy och mitt morning wake up call.
 Träning inför hembygdsgårdens sommarfest.
 Grannens söta föl.
 På hembygdsgårdens fest satt jag och spann...
 ...medan folk kom och tittade och frågade maken och mig om alpackorna.
"Spel opp, du speleman...."


När vi var på Kilanda Marknad med alpackorna på Kristi Himmelsfärd, hade en dam kommit fram och frågat om vi ville vara med och visa upp oss på deras sommarfest. Sedan ringde hon för några veckor sedan och frågade om vi var intresserade. Och det var vi!

Så efter att ha tränat packorna att vara i släpet och en liten fålla, så tog vi idag med oss allt till hembygdsgården, där det såldes fika och hantverk, och där fanns en liten loppis och en smedja där man kunde se smederna arbeta.

Jag kände en dam i fiket sedan tidigare så vi pratade en del. Hon kollade på alpackorna och när jag skulle köpa fika bjöd hon mig på brynost – som såg lite trist ut, men var riktigt gott!

En kille som gått runt oss lite kom fram så småningom och försäkrade sig om att jag var jag – han och jag var klasskamrater för ca 39 år sedan! Han tyckte jag var mig lik, men jag hade aldrig känt igen honom om han inte sagt något! Men nu när jag visste kunde jag ändå se att det var han. Visade sig att han bor ganska nära oss – vi har ridit förbi hans gård några gånger och en gång har Saga blivit lite skrämd av hans lamm... :-)

Det blev en trevlig dag, och som vanligt glömde jag solen, så jag kom hem med lite för mycket solbränna på armen.

Väl hemma skötte vi alla djuren, och sedan grannens djur. Vår tur att hjälpa dem när de behövde resa bort! Och det gör vi så gärna. De har bara snälla djur, och så har de ju världens mest bedårande lilla islandshästföl....

Inga kommentarer: