lördag, september 20, 2014

Krassliga

Mökkvis febermätningar (och Sagas) sedan han blev dålig 5 september. Nu måste vi sudda lite, för att få plats för fler noteringar.
Matte och Mozzy.

Sedan i tisdags har vi varje dag gett Mökkvi sprutor med penicillin. Lite läskigt, för en del hästar reagerar på "transportmedlet" i penicillinet med att kollapsa! Men Mökkvi verkar turligt nog inte påverkas. 

Hans feber går sakta ned,
och är ofta ganska låg på morgonen. Så på fredagsmorgonen var den så låg att vi trodde att han kanske skulle bli feberfri hela dagen! Men vid 17-snåret när jag var hemma och mätte igen, låg den på över 39. Och steg. Så på kvällen fick vi ge febernedsättande. Efter några timmar märkte vi att han svettades mycket och andades häftigt! Men temperaturen var tämligen låg. Vi oroade oss en del och tittade till honom med jämna mellanrum. Men när jag tog in Saga för natten, så andades han normalt, hade en "feberfri" temperatur och verkade inte svettas längre. Så vi kunde sova lite lugnare i alla fall.

Veterinären tog 8 rör (!) blod från honom häromdagen
för att testa olika sjukdomar, men alla prov visar normala värden, utom det som antyder en virusinfektion. Men de brukar inte hålla på i två veckor...

I morse var han också feberfri!
Temperaturen har gått upp under dagen men legat under 39, och då behöver man inte ge febernedsättande. Han har gradvis fått lägre och lägre feber, men nu väntar vi otåligt på att han ska bli helt feberfri, konstant. Nå, han äter med god aptit och har inte tappat i hull alls, men det måste vara jobbigt för kroppen med all feber och medicinerna. Åh, vad jag vill att han blir helt feberfri snart!


Själv är jag rasslig och snorig idag efter en gårdag med huvudvärk och halsont. Men jag hoppas jag repar mig till i morgon. Har inte tid att vara sjuk. Jag har i alla fall ingen feber!

Inga kommentarer: