onsdag, september 17, 2014

Ballonglandning hos grannen

 Lille Capac med en lustig min.
 Kolan tittar misstänksamt på den där luftballongen ovanför hennes vänstra öra. Den låter konstigt.
 Så här kan man också klia sig.
 Ballong, häst och katt.
 Ballongen närmar sig...
 Snart hos grannen...
Och där landar den!


På kvällen skötte vi djuren när jag lade märke till att alpackorna var väldigt uppmärksamma på något. Det var två luftballonger. Den ena försvann bakom bergsryggarna, men den andra närmade sig och jag undrade lite om den var på väg att landa i närheten. Ett tag såg den ut att vara på väg mot alpackahagen, men försvann åt ett annat håll. Innan den dök upp igen bakom bergsåsen långt bortanför vår utfart.

Jag gick för att ge Saga hö i hagen och fortsatte till postlådan för att ta in posten, när jag såg ballongen närma sig igen och sjunka mer och mer bakom grannens byggnader. Den skulle uppenbarligen landa alldeles i närheten! Så jag gick lite närmare, för att snoka. Och lite närmre. Och lite till. Och fann mig stående vid vägskälet där närmsta isis-grannarna bor. 


Då kom en bil åkande och en man frågade mig om det var min mark och om ballongen skrämde hästarna i hagen mittemot ballongen. Jag visade honom till ägaren och trodde inte hästarna blev så skärrade. Stoet med sitt söta föl blev lite uppspelta, men mest nyfikna.

Grannarna var också ute och skötte sina djur, så vi tittade på ballonglandningen och pratade om ditt och datt. Jag hade SMSat maken om ballongen, eftersom han nog inte märkt att jag smugit hemifrån.

Så snart kom maken, och en annan granne för att se ballongen. Vi hade en trevlig pratstund medan andra grannar passerade i bilar och två ryttare kom förbi. Alla lite nyfikna på ballongen. Det var en stor luftballong med säkert ett drygt tiotal passagerare, flera följebilar och en väldigt stor ballong som de fick lägga ut efter fältet medan luften pressades ur.

Så det var en liten happening!
Snart nog blev det lite kallt, mörkt och myggigt så var och en fick återgå till sitt.


Inga kommentarer: