söndag, september 07, 2014

Febrig fåle. :-(

Stilton och jag.
Imilla och Taruka.
Tupaq.

I torsdags var allt som vanligt. Maken red en tur på Mökkvi, solen sken och allt var frid och fröjd. På fredagen slutade jag tidigare och på hemväg fick jag SMS om att grannarna och vi skulle ta en uteritt tillsammans vid 17-snåret. Trevligt! 

Eftersom maken skulle bli lite sen, hämtade jag först in Saga för rykt, och sedan Mökkvi. Jag grunnade på varför han var så blöt i ansiktet – hade han slabbat i vattenspannen? Men det brukar han inte. Han var seg när jag ledde honom till stallet, och när han väl stod i stallgången såg jag att han andades häftigt! Och insåg att det blöta i ansiktet var svett! När jag tempade hade han 40,7 i feber!

Jag SMSade genast vårt ridsällskap att inte komma och hämta oss, och rida ut själva. Det kunde ju vara något smittsamt!

Mökkvi ställdes in i sin box
och fick vätskeersättning, och temperaturen föll lite och han andades lugnare. Kanske skulle det snart gå över? Men igår och idag har han också haft feber. Vi tempar även Saga för att se om hon har feber på gång, och så ser vi ju att termometern funkar ordentligt. Turligt nog har Saga bra temperaturer. Hoppas det håller i sig, så inte hon också blir sjuk...

I morgon blir det samtal till veterinären!

Inga kommentarer: