lördag, juni 01, 2013

Ridkurs i sommarvärmen

Maken och Hedveig.
När man ridit sitt pass, kan man snoka på gruppen som rider efter.

Jag och Táleggur.
Lektion.


Maken och Hedveig i pass!

Lunch på golfkrogen.
Maken och Hedveig.
Pizza-lagande med regnbågsutsikt.
Så här års brukar vår ridgrupp bestämma oss för att gå kurs. Det har pågått i 4 år nu, gruppen ändras lite med folk som byter grupp och som kommer till. Så till slut blir vi en blandning av ryttare från både då och nu. I år var vi 7 stycken.

Saga & Mökkvi är ju inte i form för kurs, så bl a därför hyrde vi hästar på stallet, och jag fick rida en häst jag aldrig ridit förr. Han var otroligt söt och fin, duktig i gångarterna, men lite svajig i svängarna och ville helst hänga på kompisarna. Men en himla mysig häst! Med liksom lite pigg blick, men inte att han busade något!


På fredagskvällen efter att ha förberett mat och skött djuren hemma hela dagen, red först jag och två andra ca 1 timme, och sedan red maken och tre till. Det är kul att titta på när de andra rider, och så hann vi med en fika också.

På kvällen åt vi. Jag hade fixat mat (fiskgratäng med spenat, räkor och mos) samt, på beställning, hemgjord chokladpudding. Andra hade fixat vin och bubbel. Tyvärr glömdes bubblet bort i frysen, så det var nästan som sorbet när flaskorna plockades ut. Den ena öppnades varmed det bara fräste ut ur flaskan och hälften hamnade i en skål som vi sedan fick skeda bubblet ur....

Några badade i den "heitapottur" som tillhör huset där vi bodde, medan jag och maken föredrog den svala kvällsluften... För jösses vilka svettiga dagar!

Idag red vi två pass igen. Ett på förmiddagen i samma grupper som igår, men på eftermiddagen red vi alla ut på ovalbanan. Tyvärr var där väl dammigt pga torkan, så vi tränade gångarter på rampen i ridhuset i stället, och höll en totalt oseriös tävling sinsemellan, på skoj. Några tävlade i "fyrgångsgruppen", och maken och jag i "femgångsgruppen". I vår grupp tävlade vi i tölt, trav och pass.  Maken vann femgångstävlingen med mig som tvåa! Mest tack vare att våra hästar gick så fantastiskt bra i pass! Min trav var inte så bra....


Så fantastiskt kul att rida pass! Vi bara flöt fram, pållen och jag, stadigt och fint och fort och jag tappade stigbyglarna men satt ändå som en smäck och log glatt! Full fart! Pålitlig häst! Så kul!

Enda felet med kursen är att det så fort är slut! Man lär sig så mycket på kort tid, och så är det så fantastiskt kul att träna på "rampen", en träramp längs ridhusets sida, som man rider på. Då hörs takten så väl att man hör om man rider rätt! Så har vi ju så trevligt ihop, vi i gruppen och våra ridlärare!



Inga kommentarer: