fredag, juni 28, 2013

Barnvakt

 Kolan accepterar lite närgångna småtjejer. En stund.
 Kommer man med godis blir man populär!
Kan själv! (Hålla Saga).

Min kompis jobbar deltid i krokarna, och behövde barnvakt några timmar. Så jag hämtade lilla fyraåriga V i Lödöse vid 10-snåret. Hon var otålig att få träffa alpackorna. Vi var ute hos dem en god stund, men sedan ville hon rida. Så hon hjälpte mig sorgfälligt att borsta Saga, innan jag ledde runt dem i paddocken några varv. När vi var klara kom hon på att hon gärna ville mata alpackor igen! Eftersom de ändå ska ha sitt kraftfoder, så fick hon det. 

Alpackorna var så nyfikna på den lilla. Hon känns ju ofarlig eftersom hon är så liten, så de kommer gärna fram och nosar, till hon inte kan hålla sig från att försöka klappa. Då är det bara Kolan som blir kvar. För kanske, kanske, kan hon få lite godis?

Efter en liten lunch lekte vi med en massa plastdjur vi har i en låda i ett skåp. Det är roligt att se hur olika barn är med den lådan. Många barn bara vänder genast lådan upp och ned och sprider ut alla djuren på golvet, ibland i hela huset. Lilla V plockade ur dem ett och ett och sorterade dem efter art. Kameler för sig, kor för sig, och hundvalpar för sig och även en urtidssengångare. Flodhästar och noshörningar hamnade i samma grupp. Dinosaurer och krokodiler fick inte vara med! Vilket var lustigt – alla småkillar brukar kasta sig över dem! 


När det var dags att åka tillbaka till mamma ville hon först inte sluta leka, men så låtsades jag att djuren försökte hoppa i lådan själva, med varierande framgång. Det var hur kul som helst tyckte hon. Så snart stoppade hon själv i alla djuren, stängde lådan och ställde in i skåpet! Jösses! Trodde knappt det fanns sådana barn! Men hon gjorde så sist hon var här! När vi åkte, syntes intet spår efter henne!
Hon till och med borstade av oss smulorna när vi hade ätit kex!

Tillbaka i Lödöse fikade vi på museet med mamma och några som jobbar där, innan jag körde dem till tåget och själv körde till arbetsförmedlingen. Jag har en bra handläggare, som inser att jag kan min branch bäst och inte kommer med idiotförslag på jobb. Så länge jag rapporterar ett flitigt jobbsök, är det OK. 


Det är annat med A-kassan som har sådana regler, att de tvingar mig ljuga på deras blanketter och kassakort, för annars får jag ingen ersättning! De vill att jag rapporterar på blanketter och kassakort enligt deras beslut, fast jag tycker ju att deras beslut ska baseras på min verklighet! 

Nå, nu har jag överklagat OCH skrivit till arbetsmarknads- och socialministern, eftersom A-kassan skyller på att riksdag och regering ställt upp reglerna de måste följa, oavsett hur stolliga de är! Ska bli kul att se om jag får någon respons! 

På kvällen löslongerade jag Saga i paddocken. När jag drev på blev hon plötsligt en rodeohäst som galopperade runt, runt, gjorde bakutsprång och annat bus! En helt annan häst än den beskedliga pållan som bar runt lilla V på ryggen i förmiddags! Men OJ så snyggt hon rör sig!

Inga kommentarer: