tisdag, maj 14, 2013

Från garn till glamour!

Skatbo med förhinder.
Kakan (t h). Mest öron kvar!
Miski fick täcke på sig. Hon har blivit av med mest ull, så det är klart att hon fryser lite i hagelskurar och blåst.
Systrarna och Qhichincha.
Saga och Affe
Margeritha on the rocks med blodgrape

Redan på förmiddagen var jag ute i stallet och städade undan pinnar från skatornas bobyggeförsök. Kampen fortsätter. Maken har proppat igen gavlarna i stall-taknocken med IKEA-påsar, så nu försöker skatorna bygga bo i mitten av taket. Det går inte så bra. Huvuddelen av pinnarna ramlar ned på golvet, så varje dag städar vi ur ett 20-tal pinnar. Kan de inte ge upp snart?

Så mockade jag och mätte upp hö. En plötslig hagelskur fick alpackorna att rusa in i stallet och stackars Miski frös, så hon fick täcke på sig.

Vid 13-snåret mötte jag kompisen och kompisens kompis på Repslagarmuseet i Älvängen, som ju gjort tågvirket tilll bl a Ostindiefararen. Vi fick oss en guidad tur och se hur de slog rep med hjälp av en stor maskin, med en förfärlig massa kugghjul, på en räls. Det var intressant! Vi fick se hur man bereder lin och se prover på olika fiber som de gör garn och rep av.

Sedan åkte vi hem till oss och beskådade våra nyklippta alpackor! De är lite på sin vakt nu, märker jag, sedan gårdagens incident. Och, tror jag, så lockar deras kraftfoder inte lika mycket nu när det finns gott gräs i hagen.

Solen hade kommit fram medan vi var på muséet, så jag kunde ta av Miski täcket, och vi behövde inte använda de täcken
, nu i rätt storlek, som kompisen passat på att köpa på hitvägen. Kanske därför det blev sol...


Vi fikade, kompisens kompis åkte och jag och kompisen promenerade Saga och Mökkvi. På vår utfart mötte vi grannens tös som red deras fina Affe, så Saga och han fick nosa lite på varandra. Så sött!


Efter promenaden fick jag skjuts in till sta'n och månadens Cocktail Hour, och träffade lite trevligt folk där! På hemvägen mötte jag maken som varit på ridskolan, på ICA i Älvängen och vi kunde köpa oss lite grillad kyckling och lite annat gott...

 


Inga kommentarer: