torsdag, april 19, 2012

Det är en tokig (jobb)-värld!


Cool arbetstation!
Balance Board! Att stå på vid arbetsplatsen för att träna rygg och balans och motverka stelhet och ryggproblem. Faktiskt ganska kul att stå på!

På mitt tokiga jobb såg det ut som att jag skulle göra en 8-sidig broschyr på en arbetsdag (beräknad rimlig arbetstid för sagda broschyr 12-16 tim), så jag tog egen bil och betalade parkering till sent, för att kunna jobba över till jag kände mig tillräckligt klar, och ändå kunna ta mig hem. Gillar inte så snabba puckar – fast jag gillar att göra broschyrer!


Fast ADn var inte på plats och Kundén insåg att de inte kunde bestämma sig för vilket manér som skulle användas – så plötsligt var den inte alls bråttom längre!

Jag var förstås glad att slippa jobba över
och slippa att stressa, men hade ju redan arbetat upp ett engagemang och skapat förutsättningar för övertid. Plötsligt hade jag istället ganska lite att göra! Jag hatar när det blir sådan "brännbollsplanering" på jobbet. Ena stunden ska man kuta benen av sig annars blir man bränd, sedan måste man stå still. Och man får själv få tillfällen att slå bollen.

Jag undrar vart vi är på väg – de flesta uppdrag jag får ska vara klara "idag" eller "igår" eller, om jag får gott om tid, i morgon. Fast sedan kan de gå i stå för att Kundén eller en kreatör inte hinner få fram underlag. Märkligt nog flyttas inte leveransdatum när jag behöver mera tid...

Detta verkar inte gälla bara på mitt jobb.
Jag ser hur fler och fler människor, både kunder och på reklambyråerna, mår dåligt av stressen, många går i väggen, många klarar bara inte av arbetsbördan och får helt enkelt inte gjort saker. Snart får vi ha en tidsmaskin för att klara kortare leveranser. Alla tokstressar! Det kan ju inte gynna någon, det arbetsklimatet. 



Jag älskar ju att göra original! Men jag hatar tokstressen som bara eskalerar och den dåliga insikten och oförståelsen för att ett bra jobb tar tid! Kvalitet och toksnabbt funkar inte! Om alla hann andas och tänka efter, tror jag effektiviteten på arbetsplatserna skulle öka markant. För nu springer alla runt och stressar istället för att jobba. 

Det finns undersökningar som bevisar att kreativitet föds i de långsamma gamma-hjärnvågorna som uppstår vid t ex meditation, promenader, tandborstning men absolut inte i en stökig miljö med telefoner som ringer och miljoner bollar i luften samtidigt. Det vill säga den arbetsmiljö som är rådande på de flesta reklambyråer vars uppdrag är just – kreativitet!


Kan inte låta bli att tänka att arbetsmarknaden biter sig själv i svansen när för få människor tvingas göra för mycket på för kort tid. Själv mår jag dock ganska bra – kanske tack vare att jag bor på landet och har mina lediga måndagar, och inte låter jobbet ta min själ. För vem ligger på sin dödsbädd och ångrar att man inte tillbringade mer tid på kontoret?





Inga kommentarer: