lördag, september 25, 2010

Konferens!

Medan jag var på konferens, hittade maken en padda i Mökkvis box. Paddan flyttades dock – Mökkvis box känns inte som en optimal biotop för en padda.

Saga i flygande pass – i någon bark.

Det är lite ironiskt, men vi stressade som gnuer på jobbet för att hinna färdigt med allt, innan vi skulle åka till obygden för att få vara ostörda på konferens från torsdag efter lunch till lördag. Jobbade några timmar i söndags och två, tre timmar både på tisdagen och onsdagen. På tisdagen dessutom efter ridlektionen, så det har blivit sena nätter...

Så vi åkte nästan allihop (några var tvungna att stanna kvar med lite jobb och komma efter i bil) vid 13-snåret, då man från att vara totalt uppstressad plötsligt bara kunde sitta på bussen och göra absolut ingenting! Så åkte vi iväg långt in i mörkaste Småland till chefens släktgård. Himla fint var där fast lite mycket skog, som det ju gärna är i Småland.

Vi stannade till på en fika i Simlångsdalen, där en förvirrad gammal tant sällade sig till oss och gärna ville åka med oss i bussen. Hon sökte törhända lite äventyr.

Väl framme i Småland blev det smörgåstårta, installation där vi skulle bo och sedan vin och tjôt på altanen och för dem som ville, ett bad i deras "heitapottur". Nu gillar jag ju varken trängsel eller värme, och att trängas med folk i het bakteriasoppa är dessutom lite äckligt, så jag och några till badade inte. Men några lät sig sjudas i flera timmar. Vi hade en riktigt trevlig kväll, och jag var nog den sista att gå och lägga mig.

Dagen efter var det konferens drygt halva dagen, som avrundades med en promenad upp i ett utkikstorn, innan vi åkte "hem" igen och satte oss ute i den sommarvarma solen, med varsin täljkniv och barkbit och skapade. Så avkopplande och skönt! Många barkbåtar blev det och några andra föremål, som synes ovan. På kvällen åkte vi till Pukeberg och åt hyttsill! Det blev snaps och snapsvisor. Och innan efterrätten fick vi prova att blåsa glas och att gravera i glas. Svårt men kul bådadera! Våra glasbubblor blev lätt lite skeva och vinda, men min blev ganska snygg. Tyvärr kunde vi inte behålla våra verk, de måste svalna i värmeugn i flera timmar. Väl tillbaka på gården var det fest på altanen igen, under fullmånens sken.

På lördagen var det dags att åka hem via Kosta, där vi släpptes loss i alla outlets med glas, kläder, inredning etc. Min plan var att komplettera våra dricksglas härhemma, Boda Novum Oliv, men de har naturligtvis utgått ur sortimentet! Dooh!

Vi kom hem vid 19-snåret, mitt i köerna runt Bok & biblioteksmässan, och snart satt jag i Volvon på väg hem.

Inga kommentarer: