fredag, april 16, 2010

Lyckad lastning - tack Tobbe.

Jag oroar mig lite för alla pållarna på Island, nu med vulkanutbrottet? Kan de flyttas till säkra beten? Kommer de att klara sig? Denna fantastiska bild är snodd på webben.

Stilton-studie i tre delar.

Medan vulkanaskan osynlig far över vårt land, fortsätter man som vanligt med sina göromål. Idag orkade jag inte rida, så jag tränade lite horsemanship med Saga istället. Det gick ganska bra, men eldprovet kom när jag försökte lasta henne ensam. Maken var ute på N-rundan med Mökkvi.

Första lastningen gick bra och hon matades med morötter som belöning. Men när hon skulle kliva ur, rusade hon ut och lyssnade inte alls. Så jag fick försöka igen för att få det perfekt.

Andra gången klev hon av rampen åt vänster, som hon gör ibland för att komma undan. Då måste jag ju gå ut och börja från början. Men hon trilskades. Och jag måste ju "vinna". Så jag höll longerspöet längs hennes vänstra sida och petade lite, så hon drog sig inåt rampen och förstod att hon inte skulle komma undan. Och då gick hon på! Massa morötter och beröm. En liknande metod använde de sig av i ett avsnitt i Ponnyakuten, där en tjej hade problem att lasta sin häst. Tack, Tobbe Larsson, hästartist.

Avlastningen gick lugnt tillväga. Något steg bak. Något steg fram. Ett i taget. Lugnt och fint. Klassiskt skolboksexempel! Och framförallt var matte otroligt konsekvent! Bara en sådan sak!

Inga kommentarer: