lördag, maj 09, 2009

Lat lördag

Kille & kissekatt har det koseligt i soffan!

Nu går det får hos grannen!

Maken tränar horsemanship! Se en så stilig Mökkvi!

Jag och Mökkvi

Det kom ingen instruktör till vår ridlektion! M hade glömt bort det helt, fick vi veta sedan. Nå, det är sån't som händer. Vi red ju ändå och gjorde det vi brukar träna. Försökte skärpa oss, som vi gör när M håller efter oss! Fick fram Saga hyfsat i fart även om hon trilskas ibland. Men det verkar mest vara när jag travar på volten i höger varv! Får se om jag kan mjuka upp henne där. Det är hennes stela sida (precis som människor ofta är högerhänta är de flesta hästar "starkare" och stelare i ena sidan.)

Vi hade sedan en slapp dag. Maken och jag brukar läsa tidningen i varsin ände av soffan, så även idag. Snart somnade vi, och när vi vaknade hade även Ronja lyckats knö sig in mellan oss!
Man frågar sig, varför man ska ha ett stort hus då, om vi alla ryms i soffan ... Fast det var förstås lite knepigt att veckla ut sig!

På kvällen tränade maken ett pass NH med Mökkvi. Provade att skicka iväg honom på volten. Peka, dit han vill att hästen ska gå. Det funkar faktiskt bra redan! I traditionellt voltarbete står man mest i drivande position, vilket jag har svårt att hålla mig i. Med detta sätt driver man hästen rätt med blicken (!).
Tanken är att detta ska funka oavsett var man står i förhållande till hästen. Och det är jättebra! För nu när jag tar in Saga i stallet och är rädd att dörren ska blåsa igen på henne, kan jag hålla dörren och skicka in henne i förväg, förbi mig!

Inga kommentarer: