måndag, maj 18, 2009

Bipolär måndag - men slutet gott, allting gott.

Mozzy - vårt lilla hjärtegryn

Inför ritten

Redan när jag satt mig i Volvon,
på väg till besiktningen, insåg jag mitt misstag. Jag hade inte betalat! Tidigare gånger, har jag kunnat betala på plats. Först nu såg jag, att denna gång skulle jag ha betalt i april, för att få ha kvar min tid ... Stupid me! Försökte ringa besiktningen för en ny tid, men mobilen var dåligt laddad och jag hamnade i en 8 minuters kö... Svärande eder körde jag ändå till besiktningen, i hopp om att jag hade fel eller att där kanske fanns någon annan tid. Köer. Köer till Bohus. Booooring! Köer över Jordfallsbron. Stöön. Köer på E6 mot Tagene! Kom fram 7.10, så jag hade ju ändå missat tiden jag inte hade! Var sååå frustrerad!


Anmälde mig på skärmen där, och se - där fanns en tid 07.40! Och eftersom jag var tidig, kom jag in redan 07.35!

Det var lite som hos tandläkaren. Besiktningskillen undersökte noga. Väldigt noga. Kollade bälten, såg att varningstriangeln var på plats, mm. Så noga har de inte varit förut! Han kommenterade lite saker, pillade och bankade och jag tänkte att det här blir nog dyrt. Åket är ju ändå 12 år. Det är som när man är hos tandläkaren och de rabblar en massa siffror och begrepp så man tror hela truten är som en schweizerost. Sedan säger de att allt ser bra ut! Och så var det nu. Fick en "bra att veta" om rost på ett fäste, men bilen gick igenom. Tjohoo!

Slank till fotoaffären på lunchen. Fick veta att reparation på kameran nog skulle gå loss på 2500:- minst ...Stön. Men tänka sig, de hade en motsvarande kamera för samma pris där! Med större skärm, fiffiga finesser etc... Blev sugen. Googlade och fann i huvudsak positiva omdömen. Så efter arbetsdagens slut - slank jag in och köpte den! Så nu är frågan, om ni läsare tycker den verkar bättre/sämre eller lika bra som den förra!

Fick rapport när jag kom hem. Stackars maken hade haft en hektisk dag. För kl 13 hade Saga skotts om, och kl 15.00 hade han varit på Blå Stjärnan med Mozzy-katten. För några veckor sedan vaccinerades de grå och maken frågade om varför Mozzy går lite svajigt med bakbenen ibland. Han fick ny tid för att undersöka det. Den gången tyckte inte veterinären att svajet var något att oroa sig för, för Mozz verkar inte ha ont eller hindras i sina rörelser. Men - hon hade blåsljud på hjärtat! Och fick remiss till Blå Stjärnan. Så nu vet vi vad hon har.

Hypertrofisk kardiomyopati. Förtjockad hjärtmuskel. Som kan strypa blodflödet vid ansträngning. Faktiskt så hon kan dö knall fall! Det är genetiskt, men veterinären sa, att de brukar vara som värst vid 5 års ålder (och Mozz blir 5 år i sommar), så att om det inte blir värre, så är det ingen större fara för henne. Men hon får äta betablockerare resten av livet! Som hjälper hjärtat slappna av. Tur att hon är lat och inte särskilt benägen att överanstränga sig. Eller så känner hon vad hon klarar av ...

Vi red N-rundan på kvällen! Inga älgar! Och Saga gick jättefint på sina nyskodda hovar! Vi avrundade med en galopp uppför en brant backe här. Hon har sådan fantastisk galopp, min lilla Saga! Synd att man har svårt att få fram den i ridhuset.


1 kommentar:

Anonym sa...

Då har katten samma sjukdom som jag o Tes har.Inte alls kul.