tisdag, juni 20, 2017

Picknick med polarna

 Måndagsgrillkväll!
 Kojabygge pågår på hemmanet!
 Små "Carnitas" med pulled pork. Hur goda som helst och mer mättande än man kan tro.
 Picknick i kvällssolen.
 Somliga frös mer än andra när solen gick ner...
 Förbättrad koja i vackert solljus.
 Ny, kanske inte lika välarbetad koja.
 "Hej".
Kolans söta fjuppis är en nyfiken liten tjej.



Förra veckan hade jag semester för att vara fölvakt. Denna veckan (och nästa) är maken hemma för att vara fölvakt. Nu är det bara Kachita kvar! Och så har vi ju brorsonen M här, som är full av energi och vill hitta på saker. 


Själv jobbar jag. Lyxigt är det att komma hem till färdigskötta djur, och igår svängde jag ihop lite hamburgare som vi kunde sitta ute och äta på kvällen.

Idag var sista dagen innan folk börjar gå på längre semestrar, så vi originalare på jobbet hade bestämt oss för att ha en picknick i Slottskogen. Det var ohyggligt varmt att gå från P-platsen till Linnéplatsen och sedan till en affär för att köpa dricka och till en restaurang för att köpa mat att ta med. I ryggsäcken hade jag väl kylda alkoholfria öl (eftersom jag har bilen) men ryggan var varm att bära. Inne på restaurangen var det också vansinnigt varmt medan vi väntade på maten, och tokhungriga var vi.

Men så småningom fick vi vår mat och mötte upp med de andra, och det blev en fin och trevlig kväll. Då och då gick ett glatt rumänskt par förbi och samlade ihop våra flaskor och burkar för att panta dem. Det fick de så gärna göra! Mannen pladdrade på på italienska (lät det som – men jag tror rumänska ligger ganska nära språkligt) och skojade om att kollegan var en "playboy". Oklart varför, men hans glädje smittade.

Så småningom gick solen ner
bakom träden och det blev riktigt kyligt. Vid halv nio-snåret bröt vi upp och jag promenerade hela vägen tillbaka till bilen. Nu var det lite skönt att få upp värmen med en promenad....

När jag kom hem var maken med brorson inne hos alpackorna, så vi hängde hos dem en stund, innan jag blev förevisad nybyggena kring gårdagens koja.


Inga kommentarer: