söndag, juni 04, 2017

Flera skäl att fira!

 Idag fick Imilla sin förstfödda!
 Imilla med sin "fjupp".
 Snart dags!
 Sofia Wistam i klänning av återvinningsmaterial.
 Parad!
 Och hästskjuts!
 Final.
 Utskriven i marsipan av 3D-skrivare.
 Curling.
 Martin Stenmarck och Alcazar på scen.
 Full show.
 Festlokal.
 Lilla scenen.
Disco!


Igår var det medarbetarfest för alla ICA-anställda, eftersom ICA fyller 100 år! Eller rättare sagt, eftersom ICA är så stort är det flera fester under året, men detta var "vår" fest. Och den skulle börja redan kl 15.00! Som den djurägare ute på landet som jag är, fick jag då planera in djurskötsel och lunch och dusch och att göra mig vacker (DET kan ju ta ett tag... ) innan jag behövde ta mig in mot sta'n vid 14-snåret. Maken drog en större del av lasset, så det gick bra. Vad jag inte hade planerat för, var att Imilla skulle få sitt föl just idag!

På förmiddagen såg jag att det var på gång och hur en påse hängde ut runt nosen på packan som var på väg ut. Maken gick dit och drog sönder påsen, så fölet skulle få luft. Annars ska man ju helst låta dem föla ifred. Och de fick vara ifred efter den insatsen. Det gick ganska fort, plötsligt låg fölet där. Vi försökte sköta våra sysslor och titta till mamma och föl ibland. Vi behövde dock inte oroa oss – allt gick enligt skolboken! Jag hann se fölet dia innan det var dags att åka in till sta'n. Hade varit svårt att slita sig om inte allt varit "klart".

Vi festdeltagare möttes i foajén till Svenska Mässan där de byggt upp olika rum inför festen. Så när det var dags att börja lotsades vi alla genom en korridor med ICA-historik, till en stor sal med läktare. Där berättades med hjälp av lite skådesspeleri om ICAs historia, varvat med små "tal" av diverse chefer. In emellan var där lite sång- och dansuppträdanden, innan finalen där alla deltagare paraderade ut.

Då öppnades området bakom scenen, med montrar och varudisplayer om framtidens mathandel, hållbarhet, hälsa, hemmaodling, återvinning etc, blandat med olika scener med framträdanden, en bar (där de flesta snart hamnade) och olika aktiviteter som pingis, väggklättring och prova-på-curling.

Så småningom samlades vi in och lotsades till festlokalen där det bjöds på trerätters middag (god!), och underhållning med bl a Martin Stenmarck som conferencier och Alcazar som underhållning. Inte den show jag skulle valt att gå på, men de var förstås väldigt professionella och duktiga, och det var roligt att se. Efter kaffet kunde man sedan gå och dansa disco, där det fanns DJ mm. Vi dansade som tokiga och blev så svettiga, så vi fick gå ut och luft oss allt som oftast.

Jag tog 1.20-tåget hem, ohyggligt genomsvett och trött, men glad! Tack ICA, för en bra fest! Kul när företag gör något för sina anställda!

Inga kommentarer: