söndag, september 20, 2015

Brunch i sta'n och en alpacka på vift.

Morgondimman ligger tät bortanför grannens.

 På väg till brunchen passerade vi någon slags kavalleriträning på Heden.
 Matte visar Taruka vägen tillbaka in i hagen.
 Fast Taruka har lite bråttom och springer för långt. Tur att vall-katten Zolly råkade vara där så Taruka fick vända tillbaka.
 Naira!
Ronja SKA ligga i husses famn. Så är det bara.

Idag bjöd svärfar på god brunch på Elite Park Aveny. Där var svågern med familj med och svärfars sambos ena son med döttrar. Så vi var ett gäng. Där fanns hur mycket mat som helst, och trots att jag sållade ordentligt så blev jag tokmätt!

Efter maten råkade vi komma förbi en skoaffär med Ecco.skor, och eftersom jag hela sommaren haft billiga dåliga skor som fötterna börjat ömma i, passade jag på att gå in där och prova ett par riktiga skor. Och förälskade mig i ett par med en gång! Storlek 38. Satt som en smäck. Och stödde och höll om min fot väl så att det var underbart att gå. De kostade en slant – men det var de väl värda!

När vi kom hem, fasligt mätta, upptäckte vi att Taruka hade lyckats rymma till fel sida stängslet. Gräset är grönare på andra sidan, och Taruka är mästare på att sticka in nosen under stängslet för att komma åt att beta där. Så knör hon in nosen mer och mer, och snart är halsen inunder staketet och sedan halva kroppen och så märker hon att hon är fast och då kastar hon sig fram och är plötligt på fel sida stängslet. Och då blir hon ju olycklig eftersom alla kompisarna är kvar i hagen!

Så Taruka rusade runt på remsan längs med vägen, men vi lyckades lotsa henne ut ur hagen där, och ut på vår grusväg. Jag gick mot grinden till hagen och Taruka gick med fint, till hon plötsligt fick bråttom och gick förbi grinden. Men där var Zolly-katten ivägen, så Taruka beslöt att vända tillbaka och då var det lätt för mig att lotsa in henne i hagen igen.

Våra stängselstolpar kryper ju upp ibland med årstidernas växlingar, men nu bankade maken i stolparna igen och fäste fast underkanterna lite mer noga i stolparna, så nu ska hon förhoppningsvis inte kunna smita mera. Djur!




Inga kommentarer: