fredag, oktober 04, 2013

Gräsänka som nätverkar!

 Maken handlade lite på vägen från Serbien...
"Får vi krubb snart?"

Long Island (special edition). Med EN stor isbit! Snyggt! Men inte så användarvänligt när man försöker dricka...

Nyklippta pållar!


På måndagsmorgonen körde jag maken till tåget i Älvängen, inför hans jobbresa till Beograd! Åter igen ensam hemma med vårdnaden om 16 däggdjur! (Inkl mig själv!). Och eftersom maken var i Serbien fick jag åka till ridskolan på tisdagskvällen. Jag fick rida fina avelshingsten med den fantastiska tölten! Och det råkade visst bli lite pass också! Hoppla! Så kul!

På onsdagen åt jag lunch med ett kvinnligt nyföretagarnätverk här i kommunen, på Klädkällaren i Stora Viken. Man åt god mat och lärde känna varandra under någon timme. Sedan talade en dam om vad för stöd man kan få av kommunen om man startar eget, och en annan kvinna berättade om annonsering på nätet, vad en Google-plats kan vara värd med mera. På det hela taget väldigt trevligt och peppande! Eftersom jag tvunget fick handla på hemvägen fick jag sköta djuren väldigt effektivt, för bara 2-3 timmar senare var jag på en information Skatteverket och Nyföretagarcentrum höll i Nol, om vad man ska tänka på när man har eget företag. Lite sövande förstås... men viktigt! Jupp, jag funderar på allvar på att starta eget!

Sent på kvällen kom ett SMS från hemvändande maken. Resan hem gick bra, ända från Serbien till Göteborg. Men inte Flygbussen från Landvetter! Föraren hade, ryktades det, somnat! Den kom helt enkelt inte. Så när nästa buss äntligen gick, blev maken tre minuter för sen till Centralen för att kunna ta sista tåget hem! Så frugan fick köra en liten vända in till GBG C vid midnatt...

I torsdags gav jag mig iväg på ridtur ganska tidigt på dagen, och mötte Isis-grannen när hon rastade hundarna. Just som vi pratade kom hennes dotter T på en av deras hästar, så vi red klätterrundan extended med lite nya bra utvikningar. Alltid roligare att rida med sällskap, men Saga var verkligen genomsvettig efter turen!

På kvällen var jag på höstens första Cocktail Hour på Familjen i Göteborg. Träffade lite kompisar och hade allmänt trevligt, även om den snyggt stora isbiten i cocktailglaset orsakade lite splashar och våta nästippar när man försökte dricka medan den halkade omkring...


Jag är lite skeptisk till att klippa hästar. Många verkar bara göra det för att de tycker det är snyggt eller för att det blir lättare att rykta. jag tänker att miljontals år av evolution antagligen inte har fel. Men – jag tycker det kan vara lämpligt om hästen lätt blir väldigt svettig vid träning. Vanligen brukar Saga inte bli så svettig, trots vinterpäls. Och då behövs det ju inte klippas! Men nu – om det är att hon sätter päls, eller att frosten tagit all näring ur betet, eller för att hon fortfarande är lite otränad efter sin konvalecens vet jag inte, men hon är otroligt seg att rida nu, och blir lätt andfådd och svettig. Antagligen är det en kombination. Mökkvi har också varit ovanligt trött. Så nu boostar jag dem med proteiner i fodret.

Så när grannens T var här på fredagen och väntade på sin hovslagare, klippte hon Saga och Mökkvi, så de ska bli lite piggare! Hon klipper dem i alla fall snyggt, så det ser inte alls illa ut. Hennes hovslagare dröjde ett bra tag så vi hann fika en god stund innan han kom. När han var klar red vi ut en kortare vända. Saga var inte så värst mycket piggare, men hon blev ju inte alls så svettig som under gårdagen. Så det känns rätt att jag lät klippa henne!





Inga kommentarer: