lördag, februari 25, 2012

En nevö som helggäst

 Ronja – håller sig mest undan när nevöer är på besök.
 Hoppa i hö är kul!
Korvgrillning i härlig vårsol!

 Lille M vill gärna klappa hästar, fast liiite läskigt är det allt när de kommer fram och nosar nyfiket – fast så försiktigt!
 En vassrugge är ju utmärkt att vila sig i!
 Gräs.
Trött nevö på väg in.

Det har varit en intensiv jobbvecka, så jag körde hem ganska sent på kvällen igår. Då var maken och hans nevö M, som ska bo hos oss i helgen, hemma sedan länge. De hade skött djur och det var egentligen läggdags för M, men han blev lite uppspelt när jag kom hem. Efter kvällsrutinerna läste maken för honom till han sa "jag vill att du går nu", så mumlade han lite för sig själv och sov snart sött.

Idag var det en riktig vårdag
med värmande sol på blå himmel! Maken red ut en vända, medan lille M och jag mätte upp hö, skrubbade djurens vattenkar och matade alpackor. Stackars M är lite rädd för Miski! Antagligen för att hon kan se lite sträng ut med all ull i ansiktet. Men han tyckte det var kul att hoppa i alpackornas liggbädd och kasta halm på mig! Sicken buskille!

Han var minsann duktig
– både på att hjälpa mig lägga hö i lagoma portioner i IKEA-påsar, och bära vatten till vattenkaret. Han fick bära små blå spänner med någon knapp liter i varje, så tog jag spännerna med 15 liter i varje... Han borstade stallgången lite, och hjälpte mig fördela hö till alpackorna. Det ska böjas i tid det som krokigt ska bli! :-)



När maken kom hem gav jag mig ut på ritt på Saga. En härlig tur, fastän hon var lite seg, och när jag kom hem fanns det färdiggrillade korvar med bröd till mig, lagom till att jag sadlat av och sett om Saga efter min ritt!

Då var vi alla ganska trötta,
så vi gick in och tittade på Toy Story 3, och den var ju faktiskt rolig för oss vuxna också! Efter filmen gick vi ut en vända igen, men man märkte att lilleman började krokna igen. Efter kvällsmaten fick han se på Bolibompa och somnade i soffan, så det var bara för maken att bära ner honom i sängen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har varit på utbildning två veckor i Manchester. Där var det runt 10 grader mest hela tiden, så jag använde bara vårjacka! Nu är det återgång till vinterjacka igen, men våren är absolut på gång. /Vev

Anonym sa...

M verkar ha haft en trevlig weekend
M:s farfar