lördag, februari 04, 2012

Ryss-vintern är här!

Jag kunde ju konstatera i morse att jag inte behövde oroa mig för att bli svettig under morgonfodringen av djuren...

Frostmorgon.

Thermobaren gör sitt jobb – och ångan skapar vackra kristaller på insidan.

Killar med frost i mustascherna.

Qhichincha ser förvånad ut.

Kachita nosar på husse.

Stilton.

Jag är liksom inte beredd. För en månad sedan hade jag sommarjacka fortfarande. Jag har liksom ingen rutin på att klä mig i långkallingar, mössa, varma strumpor etc, varmed jag blivit tämligen kall tidvis i veckan som gick... Men jag klagar inte. Älskar detta vädret med snö, kyla och sol!

Men imorse när temperaturen var 21 minusgrader – då tog jag på mig ordentligt. En liten arktisk vind blåste över nejden och bet mig i kinden. Vårt hemman är ganska väl skyddat från den elaka sydvästen, men vindar från nordost har fritt fram – och det är väl därifrån de arktiska vindarna kommer.

Det blev en sagolikt vacker ridtur idag på klätterrundan. Träffade isis-grannarna och pratade lite. Så red vi vidare. Jag satt och var ouppmärksam och Saga såg nog inte hur djup snön var just där, för när vi red över ett stengärde, så snubblade hon – och jag föll av! Landade med höften mot en sten, vilket smärtade lite, men i övrigt klarade vi oss bra. Kruxet är att komma upp igen. Hennes sadel glider så lätt åt sidan så jag får den "i famnen" så snart jag försöker kliva upp, och hon är inte helt lätt att ställa upp längs en sten eller något. Så stackars maken fick kliva av och hålla emot min sadel – då kom jag upp! Känns fånigt! Hans häst har i ett sidledes perspektiv ett utmärkt sadelläge, för den glider knappt av fastän sadelgjorden inte är riktigt åtdragen!

Väl hemma kände vi på alpackornas hull och konstaterade att den feta gått ner lite och den magra gått upp lite, så allt går åt rätt håll.

Det har varit en intensiv vecka på jobbet, men igår kom jag plötsligt ikapp! Känns bra inför en ledig måndag. Kan bara konstatera att jag jobbar snabbt!


2 kommentarer:

ubitt sa...

Ja iskyla var det, men litet bättre nu. Mellan 2 och 5 minus tycker då jag räcker!
Visst är Thermobaren underbar!

ubitt sa...

Hej där, skymtade en jättefin bild av husse med FEM alpackor på FB,kan du inte lägga in den här också????? snälla!!!!