måndag, januari 02, 2012

Nytt år, mer regn...

Stackars Mökkvi – han råkar bara vara intill och kolla läget när Parucha spottar på honom. Bara för att Sawila vill åt hennes kraftfoder. HAN har ju inte gjort något!

Grim-träning med Miski. Brun grimma på brun alpacka syns förstås inte så bra...

Dooh!

Även om dagen bjöd på små solglimtar verkar ju tristvädret fortsätta. Grå, grå, grå. I två veckor till, verkar det som. Vart har den nordatlantiska oscillationens negativa fas tagit vägen? Saknar den! Kung Bore, kom hit!

Den 28 december var jag och handlade i Älvängen.
Och kom hem utan incidenter. Nu i nyårshelgen upptäckte maken att det var tokpunka på ett däck! Så jag måste haft tur som hunnit hem innan däcket blev för lufttomt!

Idag ringde veterinären och sa att hon skulle komma mellan 12-13, men ringde igen senare för att meddela att hon blivit klar fortare än väntat och undrade om hon kunde komma tidigare. Och det fick hon, så jag samlade in alpackorna i sina fållor i god tid eftersom jag inte visste riktigt hur lyckosam jag skulle bli när jag nu skulle fånga in dem på egen hand. Varpå hon ringde och sa att tyvärr hade en akut kolikhäst kommit emellan... Men självklart är det viktigare!

Så i väntan på henne grimtränade jag fölisarna. Miski var väldigt lätt att ta på grimman. Hon har ju lärt sig äta lucernpellets ur handen, och det känns som att en sådan muta får henne att gå med på det mesta. Kachita har inte greppat det konceptet än och var lite motsträvigare i grimträningen. Men jag fick på grimman på dem båda, och de hade den på sig en stund var, utan att verka så värst bekymrade. Jag hann sedan med att mocka ordentligt överallt, byta vatten och sköta pållar medan jag väntade. Och just som jag var klar kom veterinären!

Det gick utan problem att ge dem spruta nr 2 i grundvaccineringen! Den stackars kolikhästen hade fått skickas till Skara. Hon sa att det var mycket kolik nu, och det varma vädret är antagligen orsaken, men de vet inte riktigt hur. Hösilage blir förstås dåligt fortare i värmen, men det kan inte vara enda orsaken. Håller tummarna att våra pållar slipper kolik! Stupid varma vinter!

Miskis öron och de andra alpackorna kollades för tecken på skabb, men vad det än är Miski hade på öronen så verkar det inte smittsamt, och dessutom ser det ut att ha gått över helt.


I morgon är det arbetsdag. Har verkligen kommit ur det! Och det är ju bra! Det blir mjukstart i alla fall, för framåt torsdag är det ju trettondedagshelg! Man får ju inte ta i för mycket i början!

Inga kommentarer: