lördag, januari 16, 2016

Krasslig bil och krasslig alpacka

 Nu står det 350 ton tunga huset som vi såg på lastbilen, på ny plats.

 Pållarna.
 Ja! Sawila äter!
 Solen börjar gå ner.
 Grannens pållar.
 Man behöver inte vara ensam i soffan...
Djurlivet på väg hem från AWn.

Härom dagen när jag körde hem började det låta en massa om bromsarna på Forrrrden! Och en kort stund fastnade de! I bromsläge! Jag fick loss läget genom att bromsa igen, men det var bara att lämna in bilen, så i onsdags fick den nya bromsar. Mer pengar som får vingar...

De senaste dagarna har Sawila varit hängig, liksom lite tillbakadragen och inte alls så på med att äta. Hon som redan är så mager får inte sluta äta! Hon har legat mycket och inte riktigt rest sig när vi kommit och tagit i henne. Det oroade oss. Så vi gav henne en spruta B-vitamin och vätskeersättning och har haft ett täcke på så att hon ska hålla värmen. Vätskeersättningen innehåller bl a kalium, som ska vara bra för aptiten, och så får ju djuret i sig vätska ordentligt. Hon verkade liksom lite förstoppad. På onsdagskvällen ringde jag veterinären som föreslog just att vi skulle ge vätskeersättning och se vad som hände, och nästa morgon var hon lite piggare. Jag åkte hem tidigt från jobbet för att hålla koll på henne och kunde passa på att mata grannens hästar. Och Sawila åt! Och verkade betydligt piggare! Vilket jag genast SMSade till maken som var på AW. 

På fredagen var det maken som såg efter och skötte djuren medan jag var på AW! På vägen till tåget hem, förbi Domkyrkan, såg jag dem. Ett gäng rejäla råttor som inte alls var så värst skygga...

Idag hade vi besök av ett par som funderade på att skaffa alpackor. De var här länge och frågade om allt möjligt, medan kylan smög sig på och vi kom på oss själva med att stå och frysa. Så kan det gå när man är entusiastisk.

Inga kommentarer: