lördag, maj 17, 2014

"Njut av din häst"

När vi kom hade några redan börjat sina ridpass.
Efter ett lektionspass måste man rulla sig grundligt!
Sömnig blir man också.
Ridläraren provar pass på min Saga!

Hemgkord salamipizza och vin – because we're worth it!


Lite ont i magen hade jag allt! Vi skulle åka ända till ridskolan med hästarna – enkel resa tar det 45 minuter! I måndags var jag säker på att jag inte skulle hinna får ordning på Sagas transportpanik i tid. Men gårdagens träning lovade gott...

För säkerhets skull åkte vi med bara Saga först. Hon stod hur lugnt som helst! Sedan åkte vi hem igen och hämtade Mökkvi. Lite meckigt, men vi vet ju inte riktigt varför Saga stökat. Är det Mökkvi som stör henne?

Väl på plats blev det 2 ridpass under dagen, då vi fick rida mycket i olika gångarter på trärampen. Det är kul och lärorikt, för man hör så tydligt takten i gångarterna. Saga var lite seg, men jag fick lite tips om hur jag skulle få fart på henne! Och till slut så blev det både bra tölt och pass! Och i pauserna blev det trevliga samtal med de andra deltagarna.

På hemvägen lastade vi båda hästarna, och halvvägs gick det bra. Sedan stökade Saga i svängarna! Särskilt i rondellerna. När vi lastade av var hon dock inte så panikslagen som hon varit tidigare, men hon hade två små blödande sår nere vid hovarna. Varför bråkade hon bara på hemvägen? Och bara i svängarna? Kanske trängs hon för mycket ut åt ytterväggen när vi svänger vänster? Då kan hon inte bredda benen så mycket, för att hålla balansen.

Nå, det var ändå kul att kunna genomföra kursen med min egna häst! Men mer lastträning blir det.

Inga kommentarer: