onsdag, december 25, 2013

Jul!

Efter lutfisken blev det mamsens smarriga äppelpaj!

"Tinget" framför huset.

Mamsen och syster på väg till julbön i Emmislövs Kyrka.

Vi har visst varit rätt snälla ändå...

Julklappsöppning...

... och julklappsöppning.
Till syrran gav jag en ungsform som man sedan kan servera maten i. Man kan uppenbarligen nyttja den som hatt också.
Mamsen väljer i chokladkartongen...
Efter all julmat behöver man en liten promenad, i "Broby by night".
Själva bron.
På juldagslunchen blev det Ris à la Malta med maräng (somliga av oss (dvs undertecknad) blandade ihop Ris à la Malta med marängsviss...) Det blev inte så tokigt ändå!

På julafton är det tradition att jag lagar lutfisken med senapssås. Och det brukar bli bra! Men denna gång – brände jag såsen! Jösses, vad det slår igenom! Lite brydd var jag, för jag HADE varit försiktig, inte haft full värme, vispat hela tiden, men ändå, plötsligt, brände det vid! När syrran senare lagade gröten, var hon nära att bränna vid den också. Vi anade oråd. Så på juldagen när syrran skulle värma mamsens färdiglagade smarriga köttgryta – och slog på den stora plattan på spisen - så gick jordfelsbrytaren! Det hände två gånger så saken var klar – den spisen har gjort sitt. När jag hade egen lägenhet hade jag en spis som gick sönder. Det började med att en platta slutade fungera enligt graderingarna på knappen – den var antingen helt av eller helt på! Min gissning är att det hände samma sak nu, och att det är därför jag brände såsen. Nå, tre plattor funkade ju ändå, så "päronen" lär klara sig till det blir vardag och man kan gå ut och köpa sig en ny spis. Men en trist utgift är det.

Inga kommentarer: