tisdag, september 24, 2013

Höst, hästar och hosta

 Måndagsmorgonen bjöd på en vacker utsikt.
 Få se, har vi någon väldigt lång alpacka med grå rump och brun front...?

 Utelunch! Vem sa att grillsäsongen är slut?

 Mökkvi efter ridturen.
Vänta nu! Alpackor på rymmen!

Grönsaksfly (Lacanobia oleracea)


Det regnade hela söndagen, så jag gjorde inte mer än nödvändigt ute med djuren, fastän det lustigt nog blev uppehåll exakt när jag gick ut! På måndagen var det dock vackert väder. Så käre maken (som kommit hem igen vid midnatt på söndagen) och jag grillade lunch och satt ute och åt! På sydsidan huset är det lä och blir stekhett när solen står på. Min envisa hosta verkar också bli bättre när jag är utomhus, så det var bra på många sätt.

Medan vi förberedde lunchen ringde hovslagaren som jag messat om Sagas tappsko, och hon frågade om hon kunde komma med en gång! Och det var ju toppen! Hon bor nära, så hon hann komma hit medan jag hämtade Saga från hagen. Snart var skon på, och vi kunde äta!

På aftonen blev det "alpackabingo". Sawila är lite tunn i hullet och vi vill säkerställa att det inte är parasiter, så vi fick vänta länge och tålmodigt på att damen skulle lägga en liten hög att skicka på analys. Faktum är att hon trots allt har lagt på sig en smula på sistone, och hon har förvisso EN stor parasit – sitt föl Quillur som busar och springer och växer så det knakar, så man anar ju vart all energi tar vägen... Så det är nog ingen fara. Men vi vill vara säkra inför vintern.  
När jag idag nyvaken tittade ut genom fönstret, såg jag alpackor ute på vår gårdsplan och på gräsmattan! Vad i... Jag gick ut och då försvann genast Kolan, Kakan och Qhichincha in i stallet och ut i sin hage igen. Alpackorna har nu tillgång till hästarnas ligghall, och stalldörren där hade blivit öppnad på något vis, så de hade gått rätt igenom stallet och ut på gården... Lilla Taruka missade de andras sorti och blev orolig när hon blev ensam kvar när alla de andra var på insidan staketet. Men jag lyckades lotsa in henne genom grinden, och snart var alla nio på plats. Filurer! Nu låser vi stalldörren...

Idag klickertränade jag Saga igen och hon har verkligen förstått att om hon kickar på bollen med hoven, får hon belöning. Jag har dock ännu inte hunnit lära henne att ordet "bollen" betyder just bollen.

På kvällen fick maken rida på ridskolan för jag var på Starta Eget-info om sälj. Bra information, men hostan jag nu haft i två veckor kliade i halsen och nysar lurade i näsan så jag hade svårt att koncentrera mig. Ville inte sitta där och äckelhosta mig...

3 kommentarer:

Mercy sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mercy sa...

Hejsan

Ni råkar inte ha ull till salu? :)
I spinnkvalite.

Karos Corner sa...

Hej Mercy. Jodå, vi har ull! Kontakta mig på mailadress alpackagard@gmail.com!