lördag, september 21, 2013

Dagen då jag fick en massa. Utom mat.

 Vackert ogräs i bäcken!
 Grannens killar.

Kl 5.10 åkte vi hemifrån, maken och jag. Inga bra pendeltåg gick in till Göteborg, så jag fick köra maken ända in till Centralen, för att passa tåget mot Gävle. Han skulle hälsa på sin mor, medan jag stannar hemma och sköter djuren. Har man varit uppe i ottan måste man ju gå och lägga sig några timmar till. Det blev frukost vid 10-tiden...

När jag senare på dagen skötte alpackorna kom min närmsta granne. Hon hade med sig en ask till oss med ekologiska vindruvor hon plockat någonstans i Upphärad. Och det var ju himla rart! Hon fick hälsa på alpackorna som hon är väldigt förtjust i. Medan vi stod där och pratade kom Isis-grannens dotter tillbaka från sin ridtur, och fick sig också en ask druvor. Vi snackade en god stund, men sedan åkte de iväg och jag gav mig av på en ridtur på Saga.


Kom till ridhusgrannen som var ute. Då fick jag två ex av tidningen Ridsport, som hon prenumererar på, och så får jag dem när hon läst dem. Och det är ju rart! Vi pratade också ett gott tag innan jag red vidare på deras gräs-stig mittemellan deras och grannens hagar. Travade lite då Saga snubblade till. Red vidare till jag hörde ridhusgrannen ropa – Saga hade tappat en sko! Grannen ringde då sin "svärson" som är hovslagare och var på väg till hennes gård. Så jag tog hästskon hon hittat och gick mot gården, och snart kom han och satte dit skon igen. Utan att ta betalt! Så himla rart!

Så red jag vidare. Det är lite lerigt nu så skotapp är en risk. På ett ställe tvärstannade Saga igen, så jag nästan föll av, men vi red vidare. Insåg efter galoppen uppför backen – Saga hade tappat en annan sko... Kunde inte riktigt med att gå till Ridhusgrannen med en gång igen, och hade inte heller ork för jag var alldeles löjligt hungrig, så jag tog på henne en boot och fokuserade på mat istället.

Planen hade varit att jag efter djurskötseln skulle handla i Älvängen (hushållet hade kattsandskris), och tänkte då passa på att köpa hem thaimat! Men med alla trevliga pratstunder, skotapp etc hade min djursejour tagit flera timmar istället för de beräknade två som jag tänkt mig innan jag skulle äta lunch. Klockan var nu så mycket att det blev för sent för lunch, och lite brådis om jag skulle hinna till Thai-matstället. 


Så det var bara att sätta sig i bilen och åka in. Då var thai-hämtrestaurangen stängd pga semester! Lång näsa! Så jag fick nöja mig med att handla på ICA.

JÖSSES vad hungrig jag var när jag äntligen satte mig framför TVn, med min färdiggrillade kyckling, potatis och min smarriga persilje-brunsås. Vid 21-snåret ungefär..

Inga kommentarer: