söndag, januari 13, 2013

Maskiner och djur som krånglar...

Matte och Chaska på premiär-promenad!

Så fort första jobbveckan gick! Swooosh! Med maken i London måndag till onsdag var jag gräsänka med ensam vårdnad om 14 däggdjur! Det tar sin lilla tid. Och oj vad fort det går när man är två och hjälps åt! Tar ju (rimligen) bara halva tiden!

Saga har nya skor, och detta blir sista perioden med ringsko bak. Nu har vi ju fått lite trevlig kyla och snö i denna landsände, vilket vi gillar skarpt, MEN det blir ju lättare snöstyltor i ringskorna... Nu har jag fått på Saga 16 brodd (med benägen hjälp av min hjälte – maken) varav de främre även ska fungera som hållare åt mina PolarPads, som jag ska testa vid nästa snöfall! Då blir det förhoppningsvis inga styltor!

Vid nästa snöfall ska vi också testa vår snöslunga, som ju reparerades på garantin efter det att den storknat på Västkustsk blötsnö! Får hoppas den håller bättre nu, för nu ska det snart komma mera snö!

I torsdags hämtade vi Volvon. Nu med fixad handbroms (vajern var helt av), fungerande ABS-broms-sensor, nya skiv- och bromsbelägg fram och nytt kylarsystem. Kommer gå loss på ca 8000:-... Man får ändå vara tacksam mot Volvon som hade den goda smaken att vänta med att bli helt trafikfarlig till jag hade fått tillbaka på skatten och fick råd att fixa den!

TVn har numera en bildskärm som kör lite experimentell färgsättning på allt vi ser. Ibland blir det ränder över den och ibland slocknar den så bara en liten RGB-klump hänger kvar en stund i mitten. Så det blir nog en ny TV 2013. I en framtid nära oss.

I dagarna grim- och promenadtränade vi Chaska och Kakaw. De var rätt duktiga, men har inte riktigt förstått våra "gå"-signaler än. Men det var ju första gången, så de lär sig nog snart! Chaska gick på bra med mig, men så visste hon ju att jag hade godis... 

Den lilla busan har på sistone kaxat sig och liksom "anfallit" oss! 3 gånger! Första gången stod jag mitt uppe i något annat och kunde bara knuffa undan henne. Andra gången skällde jag på henne, väsnades och jagade bort henne – hon måste ha respekt för oss! Igår drabbades maken, men han gav henne också en "åthutning". Vi hoppas det funkar. På hästarna funkar det ju att få dem att flytta på sig för oss, så jag hoppas det är likadant med alpackorna. Blir inte kul om hon gör sådär när hon är fullvuxen! Idag knödde jag med henne i fållan när jag pysslade med Kachita, men då skötte hon sig. Men man får hålla uppkik över henne...

Maken såg över elstaketet idag, eftersom Houdini-Mökkvi gjort det till en vana att öppna paddockgrinden och knata ut på gräsmattan där det fortfarande finns gott gräs under snön. Vi behöver egentligen skarva om på några ställen för att få fullt ös på stängslet, men lite ström är där allt – så vi hoppas det är tillräckligt för att Mökkvi ska sluta öppna grindar...




Inga kommentarer: