lördag, oktober 27, 2012

Första snön!

Det snöar!
Besök!
Pållar innan solnedgången.

I morse var det jag som hade "hästtjänst". Det var rejält kallt och marken låg under ett ganska tjockt frosttäcke. Äntligen lite kallt och torrt! När jag släppt ut hästarna och gick tillbaka mot huset, såg jag ett älghuvud sticka fram från bakom en buske på fikakullen. Jag försökte ta bilder på avstånd, men de blev inte bra. Och snart nog kom älgkon fram ur sin buske, med sin kalv i släptåg. Fattar inte att två stora älgar lyckats gömma sig där! Eller att de kan röra sig så lätt och ljudlöst som om de ingenting vägde, när de travade bort.

Efter några timmars sömn vaknade vi och såg att det snöade! Tidvis mycket, tidvis bara lite, medan solen kom och gick. Det är vackert när det solsnöar. Frukost åts och efter 2 timmars intensiv och välbehövlig städning, kom två arbetskamrater på besök, med två barn var och en hade sin man med sig. Solen sken nu och himlen var blå, men en iskall vind svepte över ängarna medan vi hälsade på alpackorna och hästarna. Snart nog blev barnen otåliga efter den utlovade fikan, som de hade med sig...

När de åkt bytte redige maken däck på båda bilarna och släpet! Han är min hjälte! Under tiden mockade jag och gjorde de andra stallsysslorna. Med solen på god väg ner tog vi hästarna på en promenad. Saga var pigg och rask! Åter hemma smorde vi Tamya med Locobase Repair – sådan kräm som man har mot torrsprickor. Tamyas fötter har ju haft problem, och när jag pratade med veterinären inför återvaccineringen av småfölen, tyckte hon att det lätt som att Tamya hade mugg – något som är ganska vanligt på hästar. Så hon rekommenderade krämen – hoppas Tamya blir bra snart. Fast blir det bara lite kallt och torrt så löser det ju sig säkert. 

Inga kommentarer: