lördag, oktober 10, 2015

Ålgdagar

 Intressanta moln.
 Quillur – en surikille.
 Capac – en surikille.
 Kaphyi – en surikille.
 Solnedgång.
Älgen ansar vegetationen i trädgården.



Igår var det After Work borta vid Järntorget. Trevligt var det, så jag blev sen och fick småspringa till tåget. Men glad var jag då. I morse hade jag dock en påtaglig smärta "i håret". Det var jobbigt. Men lite frisk luft och mockning hjälpte faktiskt att lätta huvudvärken!


Nu ser vi älgen/älgarna nästan varje dag. Ibland är de två, ibland en. En morgon när jag hade lite brått hastade jag ut ur huset för att morgonfodra djuren – och såg en tokstor älg stå i en alpackahage – den var nog bara 35 meter bort. Så råkade jag titta åt sidan – och där stod en till, vid päronträdet, högst 20 meter från verandan där jag just gått ut. Det fanns inga stängsel mellan oss och jag var inte sugen på att gå emot älgen för att gå tillbaka in i huset. Så jag fortsatte bara ned till stallet och utförde muna uppgifter, och när jag gick upp till huset igen hade älgarna gått.

De har kommit några gånger när jag mockat i hagen,
de är gärna uppe på kullen och äter äpplen, och passerar på allmänningen intill vårat på sina dagliga rundor. De glor på mig och jag tittar tillbaka. Sedan brukar våra vägar skiljas.

Ståtliga djur!






Inga kommentarer: