lördag, augusti 03, 2013

Visit med mersmak.

 Ales stenar.
 "Alla" vid klippkanten.
 En flygtjej!
 Somliga stenar funkar att leka häst på.
 Renfana.
Kvällssol.

Maken och jag har en gammal arbetskamrat, E,  sedan... ja, jag träffade honom nog redan 1990! Eller 1992. Han bor numera på Österlen med sin familj, och vi har via mail, SMS och telefon talat om att vi skulle besöka honom. Vi är ju på Österlen allt som oftast, på alpackakurser. Men då blir det så lite tid över så vi har aldrig hunnit hälsa på honom. Så nu hade vi bestämt att det skulle bli av denna gång!

Vi hittade snart rätt och blev bjudna på smarrig vinbärspaj hans fru N precis gjort, i deras stora fina trädgård. Solen gassade på lite väl bra, trots att vi satt i skuggan under ett träd. Men trevligt var det. Säkert ca 9 år sedan vi sist sågs! 

När maken och jag berättade att vi planerade ett besök vid Ales Stenar i kvällsljuset hakade de genast på! Så vi körde dit i karavan. Fiffigt nog finns små skrindor vid parkeringen, för vägen upp skulle nog varit lite övermäktig för deras två flickor. N drog skrindan med flickorna i, och jag tryckte på bakifrån i uppförsbackarna. Nu hade uppenbarligen N mera kondis och fart uppför backen än jag, så jag vet inte om jag var till så stor hjälp... Men, man får ju inte vara en klenmört!

Väl uppe var där fantastiskt vackert. Inte så jättemycket folk, en låg, gul kvällssol och en svalkande vind. Vi var där en god stund medan den äldre tjejen ystert sprang och undersökte allt, och lillflickan tidvis dåsade lite i skrindan. 


Nu började alla bli hungriga igen, så E föreslog att vi skulle åka till en Thairestaurang han kände till. Väl där var det bara en gammal ombyggd korvkiosk som inte såg mycket ut för världen, men maten var jättegod! Kycklingspett med jordnötssås. Mmmm.

När mörkret föll tog vi farväl efter en härlig eftermiddag. Nu får det inte gå 9 år igen innan nästa gång...

Inga kommentarer: