lördag, augusti 31, 2013

Kurs på Österlen!

 Somliga alpackor kan kicka boll!
Nyfiken kille!

På torsdagen planerade jag att åka ned till Österlen för att gå en kurs om djurbeteende. Så jag skötte djuren och inväntade hovslagaren som skulle komma och sko Mökkvi. Turligt nog blev hon tidig, så jag kom iväg lite tidigare än beräknat!

Färden ner tar ca 5 timmar, och man är lite trött när man närmar sig. Då ringde min värdinna, en kvart innan beräknad ankomst, och frågade om jag var intresserad av att komma på te och macka. Självklart! Så jag slängde in mina grejor på vandrarhemmet och promenerade dit. Där var redan vår kursledare från Oregon, USA, ett norskt par, och en alpackabekant sedan tidigare kurser med en toksöt elvamånaders corgivalp, som var väldigt snäll och go och kelig. Och lite rädd för hushållets dalmatiner...

Det blev ett trevligt avslut på dagen. Och snart satt jag där igen, och åt frukost, innan kursen började. Vår kursledare berättade en del om hur djur "fungerar" i ett sammanhang där man förutser dåligt beteende och stävjar det och belönar det goda beteendet. Vi fick se en del videoklipp är vi fick bedöma vad de som hanterade djuren gjorde "fel" och därmed stressade djuret eller gjorde det svårhanterligt eller "rätt" och gjorde hanteringen smidig. Mycket var självklart, annat sådant man inte tänker på. Sedan fick vi klickerträna varandra! Och träna timing! Och så avrundade vi med att träna på några alpackor.

Jag fick prova med vår Paruchas son. Precis som sin mamma är han väldigt matmotiverad, och redan "inklickad" så det var inte svårt att få honom att göra det man bad om.


På kvällen samlades vi på puben nere på vandrarhemmet. Denna kursdag var en av tre. Jag skulle bara delta första dagen, medan andra kom till på fredagskvällen för att gå kursdagarna i helgen. Så det började med att min kurskamrat och jag satte oss i puben, och sedan fyllde det på med gamla kursbekanta och våra deltagare, värdar och kursledaren från denna dagen.

Så himla trevligt! Och jag fick äta pubens fantastiskt smarriga revbensspjäll. Efter puben gick vi hem till värdparet igen och pratade och blev bjudna på vin. Så trist att behöva åka hem igen! Fast jag skulle åka hem till något bra...

På lördagen gav jag mig iväg vid 10-snåret och var hemma vid 15-snåret. Precis lagom för att hinna duscha innan maken och jag åkte till hans kompis som fyllde 40 och därmed bjöd oss och en annan kompis med familj på en smarrig middag med hemgjorda hamburgare, baconlindad sparris (jag gillar inte sparris men de var tokgoda!). Vi var mätta så vi höll på att spricka! Så en promenad i området passade bra innan vi fortsatte med smarriga pajer till efterrätt. Så det blev en trevlig kväll då också!

Inga kommentarer: