måndag, april 15, 2013

Mitt garnityr och packapedikyr

 Tamya inför schamponeeringen.
 Vi börjar med fötterna...
 Kakan. Fäller öronen bakåt när matte tar fram kameran.
 Tamya städar Kakan.
Tamya vågar sig nästan fram till stora pållan!

Igår var nya grannen här. Vi promenerade en kort bit med alpackorna, och bitvis promenerade kanske Kolan mer med grannen, men allt avlöpte väl. Sedan tog vi en fika.

Vi har ju två alpackor som haft hudproblem, och vi har blivit rekommenderade att använda ett medicinskt mjällschampoo på dem, Men det har ju varit lite för kallt för att shampoonera! Man vill ju inte blöta ned sin alpacka i minusgrader! Särskilt inte Tamya som även haft lite problem även på nacke och huvud.

Men nu är det varmt nog. Så maken har smort in ansatta ytor först med Tenutex (mot bl a skabb) och efter ett dygn schampoonerat ordentligt med Sevorex. Och det ser faktiskt ut att äntligen bli bättre! Efter bara några dagar växte nytt hår ut på de tidigare "nakna" bitarna. Och Sawila, som hade säckig hårlös hud på insidan frambenen, har också fått nytt hår där. Fast henne behandlade vi med Salsyvase och smorde sedan med Helosan. Så skönt att det går åt rätt håll! 

Lilla Tamya är så snäll! Jag håller upp hennes huvud under schampooneringarna så att schampoo och sköljvatten inte skulle rinna ner i ögonen eller in i öronen. Sedan får man nästan "vrida ur" ullen som en skurtrasa! Och hon står så stilla och fint!

Idag var jag hos tandhygienisten. Himla noga var hon men jag fick godkänt på min tandskötsel, även om det fanns utrymme för förbättring. Ett under att jag inte tappat tänderna innan - det är bara  några få år som jag använt eltandborste, och varit periodare med tandtråd... och jag är ju inte direkt purung....

Jag hängde på stan ett tag efter tandläkarebesöket, innan jag åt lunch med gamla arbetskamrater. Alltid mysigt att ses!

 

Inga kommentarer: