tisdag, augusti 19, 2014

Regn, regn, regn!

Solregn på måndagsmorgonen.

På måndagskvällen promenerade jag Saga. Vackert med föränderliga skyar och hotfulla moln. Och en liten rgnbåge långt till höger!

Tisdag morgon på macken. Maken låg lite illa till när jag såg att det knappt var någon bensin kvar i Volvon. Mätaren stod på den röda blippen och en lampa lös. Och regnet öste ner! Så pass att jag övervägde att stanna till och vänta ut det, men jag hittade inget bra ställe att stanna. Bensinen räckte till macken i alla fall, så jag slapp få soppatorsk i ovädret.

På hemväg från jobbet. Med fint väder hemma, men ovädret som närmade sig bakom mig...

Grannen beslöt att genast ta hem sina hästar, eftersom hagarna plötsligt blivit till grunda sjöar...
Makens snillrika små kanaler gör sitt jobb!
Alpackorna betar lite mellan skurarna.
Förstår ju att grannen tyckte hagarna blivit lite för blöta...
Sjötomt?
Fullt tryck i bäcken! Tror knappt jag sett så mycket vatten där!

I söndags var vi hos svärfar med sambo i Örgryte för att fira deras födelsedagar! God mat och trevligt sällskap som vanligt! Vi insåg att det var länge sedan vi var inne i "sta'n".

Jagad av ovädret på hemväg från jobbet idag, han jag precis komma hem och gå ut för att sköta djuren, då grannarna kom för att hämta hem sina hästar. Pållarnas hovar mår inte bra av att gå i blöta jämt. Jag och L stod och pratade när det plötsligt kom en blixt och en smäll, nästan samtidigt. Just då hade hennes man och T hämtat hästarna för att gå hem med dem, och precis då kom åskskuren! vattnet bara vräkte ned! Sedan blev det soligt och fint igen!

Men jösses vad vatten överallt. Grannen hade mätt - på 1,5 dygn har det kommit 93 (!) mm!


På kvällen kom värsta åskvädret! Jag är inte åskrädd, men när elektriska prylar börjar bete sig konstigt och hela huset skakar av åskknallarna, så känner man sig lite liten. Vi hade i alla fall väldigt bra belysning ögonblicksvis, därute i mörka kvällen när vi gick ut i hällregnet och tog in våra blöta pållar...

Inga kommentarer: