fredag, november 08, 2013

Kanske lite FÖR äventyrligt...

"Blir det frukost snart?"
 Dimmig morgon.

 Tamya.
Bilen efteråt...

I tisdags körde jag iväg i regnet och mörkret för att delta i en Starta Eget-aktivitet. En svart katt gick över vägen som ett omen, men jag tyckte jag hade tur som såg den i tid och inte körde på den. Men så plötsligt hördes ett FLONKK! Det blev becksvart! Det tog några sekunder innan jag insåg att huven på Volvon flugit upp och liksom lagt sig mot vindrutan! Turligt nog var jag ensam på vägen, så jag kunde stanna och stänga till luckan så jag i alla fall såg att jag inte körde på någon, när jag svängde in på busshållplatsen som låg lämpligt till, för att närmare inspektera skadorna. 

Lite lätt panik när jag inte hittade knappen till varningsblinkern! På Forrrrden är det en stor och trygg varningstriangel på en rejäl knapp, som inte går att missa. Nu fick jag i kupéns svaga ljus försöka läsa instruktionsboken, vilket inte är helt lätt när man börjat bli lite åldersöversynt... Men jag hittade knappen, väl gömd bakom ratten, och några bilar passerade försiktigt förbi utan incidenter, så jag kom undan med blotta förskräckelsen. 

Huven gick dock inte att stänga helt, så jag vågade inte köra vidare till aktiviteten, utan körde sakta och försiktigt hem igen. Puh, så läskigt! Sådan tur att jag bara kunde stanna när det hände! Både verksta'n och försäkringsbolaget blev förvånade att vindrutan  och taket ovanför fortfarande var hela. Antagligen för att jag körde så stillsamt och kontrollerat (De finns de som insinuerar att jag är lite tung på gaspedalsfoten...) Vindrutan och taket brukar tydligen gå sönder vid sådana här tillfällen. Jag har nu förstått att det är relativt vanligt att detta händer... Så kolla era huvar – att de är stängda ordentligt!

Eftersom Volvon är indisponibel kör jag nu maken till tåget var morgon, eftersom jag själv haft fullt av aktiviteter i veckan och därmed behövt Forrrden: lunch med vårt nätverk av kvinnliga företagare, spinnkurs, möte med banken, försäkringsbolaget och en rådgivande jurist inför min företagsstart!


1 kommentar:

Anonym sa...

Huuh Syster! Det var äventyrligt! Vilken tur att det gick bra!