lördag, januari 26, 2008

Filmfestival!

Igår var det premiär för filmfestivalen (som pågått ett tag, men ändå...)! Invigningsfilmen "Pingpong kingen" var bra! Med vackra vyer från Gällivare-nejden. Så mycket snö! Jag älskar snö - jobbigt på våra milda breddgrader ... Vi hittade lite gamla kompisar där! En del av oss hade biljetter till "förfesten" till Invigningsfesten på Trä'gårn där vi fick vår gratismat och vin i en ohygglig trängsel av folk, däribland kulturministern. Inbillar mig att det blir trängre varje år – man får mer och mer en känsla av att vara föst boskap. Mindre glamour bland kändisar ;-). Dessutom spelade något band, så det gick inte att prata med mer än en person åt gången för ljudnivån var så hög. Vad är vitsen med mingel, om man inte kan snacka några stycken? Så ganska snart stack vi till Smaka istället, dit de UTAN biljetter hade gått. Fast där fick ju vi som inte ville äta INTE sitta vid bordet där vännerna HADE ätit, fastän det var ganska tomt bland borden. Istället fick vi knö vid den överfulla bardisken och vara ivägen för serveringspersonalen. Vi hade väldigt trevligt i alla fall, eftersom vi är så trevliga! Men det är synd att vi inte rymdes allihop på samma yta så vi alla kunde snacka.

Det hade varit skönt med ett ställe där man kunde umgås, utan att behöva skrika till varandra eller sorteras isär efter om man äter eller dricker etc. Men jag börjar väl bli gammal eller nå't.

Lång bussfärd hem, men det är ju skönt att man KAN ta bussen ända hem mitt i natten, fastän vi bor på vischan! Vi sov bort mesta sträckan ...

Idag har jag flyttat några träd ifrån stängslets dragning. Jag har flyttat dem till nya ställen där jag hoppas att de ska suga upp vatten från våra blöta lerjordar, och växa upp till skydd för våra blivande pållar!

Inga kommentarer: