fredag, juni 17, 2016

Spelevinken tar sig

 Kråkan doppar bröd i hästarnas vatten.
 Minsta alpackan i hela sockna!
 Han har liksom kajal längs läppar och nos.
Praktfull himmel.


Någonstans i häradet, har vi hört, lägger en snubbe ut bröd för att locka dit vildsvin som han ska kunna jaga sedan. Därför ser vi allt som oftast fåglar – oftast kråkor – som kommer flygande med stora brödbitar och baguetteskalkar i näbben. Vi har också märkt att det legat brödsmulor i hästarnas vatten. Visar sig att kråkorna blöter sitt bröd i vattnet!

Jag har märkt när jag pysslat med djuren att en kråka varit där, i faggorna, och liksom hållit koll. Och när jag vänt ryggen till och sedan snabbt vänt tillbaka, har jag sett kråkan flyga iväg från vattenhon med en blöt brödbit i näbben.
Listiga filurer, de där!

Idag kom maken hem, så jag kunde visa vår nya lilla alpacka, som är pigg och rask och äter ordentligt nu. :-)

Inga kommentarer: