onsdag, april 13, 2016

Inbrott!

 Inte kul att komma hem till.
 Kraschad ruta och öppen dörr. De hade försökt bryta sig in på kontoret med.
 Lite stadigare tillfälliga skydd.
Blir ju rätt snyggt med krossade treglasfönster.

I måndags när jag kom hem och hade gått in i huset, såg jag att altandörren på baksidan var öppen och att det låg en massa glas på golvet! Snart såg jag att min iPad och dator var borta. Vi hade haft inbrott! Jag ringde polisen och de svarade snabbt, men jag fick veta att de kunde bli lite sena.

Det tog ett bra tag innan de kom.
Och eftersom aprilkvällen var ganska kall blev det snabbt nedkylt i huset, och jag vågade inte riktigt göra något, eftersom jag inte ville förstöra några bevis. Polisen ringde i alla fall och förklarade varför de dröjde så. Under tiden kom min revisor och hämtade underlag till bokföringen – det kuvertet var i alla fall inte stulet. Så småningom kom två trevliga poliser och inspekterade, letade efter spår efter tjuvarna, förhörde mig och tog uppgifter.

Och slutligen fick jag stänga dörren och vi kunde tejpa på en plastsäck på den trasiga rutan. Då var det bra kallt i huset.

Tjuvarna hade nog bara varit inne snabbt.
De hade tagit min och makens datorer, min iPad och min kamera. Men de hade missat kontanter som låg lite halvsynligt och turligt nog hade de inte förstört något annat, de hade inte dragit ut lådor eller ställt till så mycket. Uppenbarligen kikat in i våra garderober, men liksom inte rotat bland våra grejor. Det kändes ju skönt i alla fall. Inte så kränkande som jag kan tänka mig att det känns om allt varit huller om buller! Men visst låser man dörren mer noggrant om sig numera....


Kameran var nyss tömd, så den gjorde det inte så mycket att de tog. Och iPaden är gammal och går inte att uppdatera mer, så jag har mest fåniga spel på den. Datorerna var värre. Min gamla bärbara MAC var i och för sig gammal, och muspekaren funkade inte, så den kan inte vara så mycket värd! Men – jag hade ju massa bilder på den, och senaste halvåret har jag inte backupat.... Surt! De hade börjat med att försöka bryta upp dörren till kontoret. Det är uppenbarligen en bra dörr, för de misslyckades. Istället hade de krossat fönstret på den andra och tagit sig in. Det var skönt när man kunde städa undan allt glas – våra katter klev ju i det där och jag hatar glassplitter!

Fattar inte hur de vågat – vårt hus ligger ganska öppet och även om grannarna inte bor så nära, har vi ändå grannar runt om. Och var hade tjuvarna sin bil? Hela området här är en återvändgränd, så hade något upptäckt dem hade man snabbt kunna "stänga in" deras bil!


Dagen efter kom ett teknikerteam för att säkra bevis, och idag hade några gubbar försäkringsbolaget skickat, spikat upp spånplattor för dörrarna i väntan på nytt fönster och ny dörr. Så den biten har i alla fall fungerat utan problem och utan att vi egentligen behövt göra något. Himla smidigt!


Inga kommentarer: