söndag, december 13, 2015

Julgodismakeri i gott sällskap, och ett lyckat besöksförsök.

 Lakritskolor på gång.
 Smarrigt tilltugg: mjuk pepparkaka med olivolja och ädelost.
 Diskussion...
 Häng med alpackorna.
Pålle som solar.

Igår var det dags för den årliga julgodissammankomsten hos min kompis L. Denna gång var vi 8 tjejer som möttes! Ytterligare två kära gamla arbetskamrater och en tidigare "kund" till oss, och så tre tjejer till. Jag gjorde en tomtefudge som faktiskt inte alls blev god – fast det har nog mer med min smak att göra snarare än att den blev fel. Man styckar en massa skumtomtar och smälter dem i en kastrull med socker och grädde. När smeten är slät och puttrat lite smälter man ned massor av vit blockchoklad. Så får det stelna. Blir som läskigt rosa tuggummi. Urk. Då var lakritskolorna och nougatkulorna och bountybollarna mera i min smak....

Efter julgodisbestyren satt vi och pratade och åt goda tilltugg. Hur trevligt som helst. Körde hem lite orolig, för vindrutetorkarna på bilen hade plötsligt slutat fungera när jag närmade mig L:s hem. Men det var torrt på hemvägen och inte mycket trafik, så jag kunde se ordentligt hela vägen hem.

Idag kunde Kaneli-kompisen äntligen besöka oss, för idag var det inga översvämningar eller annat strul. Vi bjöd på lunch och hon hade smarrig kaka med sig.


Inga kommentarer: