lördag, december 26, 2015

Jul hos mor och far

 Sista julklappsinköpen...
 Gran under påklädning.
 Julbord med massa gott.
 Syster tycker att nubben är tuff.
 Applåder efter nevöns grötrim.
 Tomten hittade ingen tomteluva, så tomten fick improvisera lite...
 Syster läser upp skojigt rim.
 Juldagen. Fikadags mellan lunch och kvällsmat...
Nevön, syster och jag knör i soffan.

Som vanligt krånglar ju våra bilar inför jul, men turligt nog hann vi få hem Forrrden med fungerande vindrutetorkare dagen innan jag skulle åka till Skåne. Fast bilen brummade lite märkligt ibland, märkte jag på vägen ned.

Som vanligt lämnade jag maken ensam hemma med vårdnaden om 21 däggdjur (22 med honom själv) i onsdags, och körde ner till föräldrarna i Skåne. Resan tog ovanligt lång tid eftersom jag behövde köpa julpapper och hämta julklappspaket på ICA och köpa de sista klapparna på Bräutigams i Fjärås-trakten... Jag kom lagom till kvällsmaten som snart lade sig tillrätta i magen. På kvällen blev det sedan paketinslagning uppe på rummet....

Eftersom nevön kom hem från Kalifornien den 23e, kom han och syster först på julafton. Stackars nevön var tämligen jetlaggad, men höll ändå tappert ut. Yngste nevön kunde inte komma, för han jobbar på ett hotell i Åre, men vi skypade med honom på julaftonskvällen.


Som vanligt åkte vi på julafton till fina Emmislöv kyrka på julbön, där en för oss okänd prälle höll en liten predikan. Han berättade om Gud som givit oss så mycket, som t ex humor – som bevis för detta framhölls att "Gud gav oss giraffer och Göteborgare"!

Som vanligt blev det sedan julbord med massa godsaker, paus och sedan julgröt med rim, innan kaffet. Kvällen fortgick sedan med julklappsutdelning och mys. Som vanligt.

Juldagen ägnades åt lutfisklagning, fika, liten promenad och kvällsmat där syster och jag hjälpte till väldigt mycket med att äta upp delikatesserna jag givit föräldrarna i julklapp...

Så åkte jag hem idag. Ingen var hemma när jag kom, eftersom maken var på "herrmiddag" på Orust. Hemma hittade jag en påse med godsaker och andra presenter från grannen som har hästarna hos oss om somrarna. Väldigt generös. Jupp, vi kommer ha godis en låååång tid framöver.

Inga kommentarer: