lördag, maj 23, 2015

Saga har fått fång!

Hade ju missat lite underlag till ett uppdrag på jobbet. Då får man en arg clementin av sin produktionsledare...
Fånghäst på boxvila.
 
 På väg hem med hö åt fånghästen.
 Taruka och Imilla!
 Stilstudie Kolan-skutt.
Misse slappar.

 
I torsdags när jag kom hem visade maken att Saga gick stelt. Stapplande. Bakbenen var värst. Vi ringde veterinären som kom redan efter någon timme. Det blev genast boxvila på mjuk halm, blötlagt fjolårshö och Fenylbutazon. Saga hade fått fång!

Hästar kan må dåligt av medicinen som är både smärtstillande och antiinflammatorisk, men också kan orsaka magsår och aptitlöshet, så vi var noga med att fodra Saga någon halvtimme innan medicindags, så hon inte skulle få medicinen på tom mage. Turligt nog har Saga mått bra hela tiden, ätit ordentligt och varit på gott humör, och fastän hon fortfarande är lite öm i hovarna är hon väldigt mycket bättre än hon var i torsdags, redan nu! Det ser lovande ut! Men även om hon blir bra nu får jag inte rida på tre skoningsperioder och hon får inte äta gräs alls!

Så idag åkte vi och köpte fjolårshö till Saga!
Så blötlägger vi det så allt socker lakas ur. Då borde vi ju vara på den säkra sidan? (För övrigt ett bra tips om man vill få ner en fet häst i vikt).

Veterinären sa att många hästar fått fång i år – kalla morgnar i samband med att växtligheten tar fart gör gräset extra sockrigt på morgon och kväll, och det kan lätt orsaka fång på lättfödda hästar som islandshästar, ponnys och andra kallblodshästar. Saga har ju ändå fått gå på väldigt lite gräs, vänjts på bete försiktigt och hon är absolut inte fet! Och ändå åkte hon på att få fång. Självklart har hon en benägenhet. Men det har nog också varit lite extremt oturliga förutsättningar.

Själv har jag åkt på en förkylning.
Bara för att jag skrutit för arbetskamraten att jag inte haft en enda sjukdag sedan jag började 14 juli förra året! Jag har ju lyckats vara förkyld på helgerna istället... Så blev det även denna gång.

Nå, idag släppte vi alpackorna på sommarbete.
Det uppstod en viss ysterhet, kan man säga!


Inga kommentarer: