torsdag, maj 14, 2015

KIlanda Marknad

 Allting klart!
 Folk anländer.
Jag satt och spann framför vår lilla fålla. Många intresserade sig mer för spinneriet och ullen, och många äldre log lyckligt och sa att de inte sett någon spinna med rock sedan deras far- och morföräldrar.
 Maken stod vid fållan och svarade på frågor.
 Jag tog mig en egen liten sväng och såg detta söta lamm.
 Somliga tycker det är bra att vila på mamma.
 Hon är ju så mjuk!
 Alpackorna var lite fundersamma först, men oron övervanns snart av sedvanlig nyfikenhet.
 Satt ju och spann i en fleecetröja hela dagen, som var sval men solig. Då får man en sådan här stollig solbränna...
Ronja. Låter sig inte stoppas av ett alpackastaket.

Vi har ju gått på Kilanda Marknad nästan vartenda år sedan vi flyttade ut. Förra året tillfrågades vi, om vi ville vara med, men då kändes det inte som att vi var riktigt redo. Men i år lastade vi Taruka och Quillur och åkte iväg. På marknaden fick de bo i hästsläpet med hö och halm i, och med en hyfsat stor fålla byggd runt om, av grindarna jag lämnade i tisdags. Så de kunde dra sig undan om någon lång arm skulle komma in. Alpackorna var rätt coola faktiskt. Och besökarna höll lagom avstånd. Otroligt nog sken solen från en blå himmel – det har ju mest regnat på sistone – och det kom massor av folk! Många var nyfikna på alpackorna och spinnandet. Vår kompis som bjudit in oss att vara med, berättade sedan att hon tänkt gå fram och hälsa, men där var ju så trångt med folk!

En besökare frågade om hon fick lov att prova att spinna, och det fick hon. Hon var en van spinnare! Spann mycket jämnare tråd än jag! Så då fick jag tillfälle att äta lite medhavd pastasallad och ta lite kaffe. Några kompisar kom förbi och hejade, och grannarna kom med sololja. Det behövdes. Jag fick som synes ändå världens fånigaste bonnabränna...

Vid 15-snåret stängde marknaden ner och folk började droppa av, men vi fick inte åkt hem förrän vid 16-tiden. Och när packorna var hemlevererade fick jag ju åka och hämta grindarna. Sedan var vi rätt färdiga... Men det var en kul dag som gav mersmak!

Inga kommentarer: