onsdag, maj 25, 2016

Fång på gång och vi roar oss

 Stackars Saga har fått fång igen. Så nu blir det boxvila i 10 dagar.
 Pollen...
 ...och jag med Hrissla-pållen...
 Krafla.
 Sömnig tjej.
 Sumaq har lite dåligt bordsskick.
 Nedpillat getingbo.
 Shopping Spree i en liten bil!
 Publiken på...
Umbilical Brothers.

På måndagen tyckte vi Saga rörde sig lite stelt, men såg mest ut att vara lite halt på ena framhoven. På tisdagsmorgonen var det tydligt! Saga hade fått fång! Igen!

Jag skulle ju åkt och besiktigat släpet på väg till jobbet! Nu fick maken göra det istället!

Jag ringde veterinären som inte kunde komma ut förrän vid 14-snåret. Så Saga fick stå i box på mjuk halm medan jag snabbt åkte in till jobbet en sväng för där var något jag behövde göra. Jag hann precis klart till jag skulle åka hem och träffa veterinären. Det var ju tydligt fång, så Saga fick smärtstillande och en medicin som skulle vara lite snällare mot magen än den vanliga "buttan", som jag skulle ge i 10 dagar.

Veterinären berättade att hon varit på tre fångbesök bara denna dagen! Det var tydligen väldigt vanligt denna vår. Men det har varit torrt och nu plötsligt kom regnet och då grönskar det på rejält! Jag har ändå varit noga med att ha Saga i en nedbetad liten hage där hon bara fått gå några timmar mitt på dagen. Och hon är inte ett dugg fet! Så jag har verkligen tänkt på allt – ändå fick hon fång!

Nu blir det en lång konvalescens innan hon blir ridbar igen.

Resten av eftermiddagen
skötte jag djuren och höll koll på Saga, och maken kunde lättad gå på den planerade AWn, nu när Saga var så omskött hon kunde bli.

På onsdagen jobbade jag som vanligt
och handlade lite på väg in till stan. Att handla till hästarna i en liten Ford Fiesta är krävande för den visuospatiella förmågan. I bakluckan får det plats EN bal torv. Inget mer. Sedan är det fullt. Tur man har ett baksäte!

Sedan åkte jag in till stan och träffade maken.
Vi åt på kinarestaurangen Tien Tsin som vi brukar när vi ska på föreställning, och sedan gick vi till Lorensbergsteatern för att se de härligt galna Umbilical Brothers.

Som tur är har vi T som har sina hästar hos oss. Hon kunde mata stackars konvalescenta Saga medan vi var och roade oss. Hur som helst verkar det smärtstillande funka bra – Saga går utan att tveka ut på den hårda betongen, när hon vill smita ur boxen för att stjäla mat! Hon är på gott humör i alla fall, min tappra lilla häst!

Inga kommentarer: